De nieuwe zakelijkheid

Aan de beslissing van het Jeroen Bosch Ziekenhuis om het operatiecomplex in Boxtel te sluiten kan een duidelijke conclusie worden verbonden: een ziekenhuis is ook maar gewoon een bedrijf. De investering om het huidige OK-complex op het gewenste basisniveau te brengen op het gebied van hygiëne en infectiepreventie en patiëntveiligheid is te hoog in verhouding tot het aantal patiënten dat er wordt geopereerd. Dat aantal is de laatste jaren al fors teruggelopen en die daling is structureel. Wat doe je dan als bedrijf met meerdere vestigingen? Dan stop je met de bedrijfsactiviteit op de plaats waar die niet meer rendabel is en die activiteit concentreer je op één locatie.

Heb je daarmee een verhaal dat moeilijk te verkopen is aan je klanten? Dat ligt eraan hoe je het brengt. Een eerste – emotionele – reactie van die klanten kan zijn dat ze verder moeten reizen voor hun operatieve zorg. Maar daar kun je als organisatie tegenoverstellen dat ze op die verder weg gelegen locatie dan wel geholpen kunnen worden in een operatiecomplex dat aan alle hedendaagse eisen op het gebied van hygiëne en infectiepreventie en patiëntveiligheid voldoet, iets wat in hun eigen belang is. Bovendien kun je je als organisatie beroepen op het credo ‘dichtbij als het kan, verder weg als het moet’. Hieraan geeft het Jeroen Bosch Ziekenhuis goed invulling. De locatie in Boxtel blijft bestaan als buitenpoli, net zoals de organisatie ook locaties heeft in Rosmalen, Zaltbommel en Nieuwkuijk.

Kortom: het is de toon die de muziek maakt. Als het Jeroen Bosch Ziekenhuis goed dirigeert, klinkt het prima.

Delen