De prijs en de waarde
Het is een goede ontwikkeling dat Medisch Centrum Leeuwarden een informatiepunt over zorgkosten opent. Typisch zoiets waarvan je denkt: dat zouden meer ziekenhuizen moeten doen. Ziekenhuizen zitten immers niet te wachten op klachten, betalingsproblemen en incassotrajecten, en dat is precies wat het MCL hiermee probeert voor te blijven.
Patiënten kunnen bij dit informatiepunt advies krijgen over de verzekering en de ziekenhuisrekeningen, en ze kunnen laten controleren of ze voldoende verzekerd zijn voor een bepaalde behandeling. Met dit laatste zal vooral bedoeld worden: of ze wel een verzekeringspolis hebben waarbij de behandeling die ze moeten ondergaan gecontracteerd is in dat ziekenhuis. Natuurlijk kunnen ze voor vragen op dat gebied ook bij hun eigen zorgverzekeraar terecht, maar het kan zeker geen kwaad dat het ziekenhuis een extra service biedt op dit gebied.
Het ultieme informatiepunt is hiermee echter natuurlijk nog niet gecreëerd. Dit zou een informatiepunt zijn dat de patiënt informeert over de vraag wat de behandeling in het ene ziekenhuis kost en hoe die prijs zich verhoudt tot het landelijk gemiddelde en tot de prijzen in andere ziekenhuizen in de regio. Ook als daarbij de boodschap is: ‘Met deze polis bent u gedekt om deze behandeling in alle genoemde ziekenhuizen te ondergaan’, is het toch goed de verzekerde deze informatie te verstrekken. Het is immers bij uitstek de manier om verzekerden te laten meedenken over de zorgkosten. Maar dan wel graag met daarbij ook de uitleg over wat die prijsverschillen tussen de individuele ziekenhuizen veroorzaakt. Als we wel de prijs van de behandeling kennen maar niet de waarde ervan, schieten we er nog niets mee op.
6 reacties
Wanneer er meer dan twee partijen betrokken zijn bij een transactie dan kan er ‘geduvel’ ontstaan. Zie dus ook financiering van ziekenhuizen waarbij patiënt – ziekenhuis – en zorgverzekeraar ‘het eens moeten worden over de prijs’. In ‘mijn branche’ de sterilisatie van de man lees ik op ziekenhuissites regelmatig de zinsnede ‘informeert u bij uw zorgverzekeraar of de ingreep wordt vergoed?’ Dat kan echt beter, dat kan echt sneller: mijn ingreep, de vasectomie, is al lang en breed klaar nog voordat de patiënt überhaupt bij zijn zorgverzekeraar of ziekenhuis te weten is gekomen of ‘ie wordt vergoed. M.a.w. ‘het werk zelf (vasectomie)’ is ingehaald door de bureaucratische rompslomp die ermee gepaard gaat. Treurig!!
Jurriën Wind
26 oktober 2016 / 16:59Wat hebben we aan een prijs als we er de waarde niet van weten?
Ik vraag mijn patienten in geval van nood om mij slechts de helft te geven van wat ze wilden geven toen ze nog pijn hadden.
De belangrijkste waarde (wat die ook moge kosten) is onze onafhankelijkheid van ‘derden’. Die is echter verkocht aan de zorgverzekeraar. Dat gaat dus veel kosten zonder dat dat waarde behoeft te hebben.
Zorgverzekeraars hebben soms heel erg veel belang bij hoge ziekenhuisnota’s, met name als die ziekenhuizen leningen moeten aflossen bij diezelfde verzekeraar. Als patient ben je dus altijd het ‘haasje’ met dit perverse geldzorgstelsel.
Heremetijd
27 oktober 2016 / 10:32” Uit het onderzoek blijkt dat een op de drie Nederlanders geen idee heeft wat een restitutie-, natura of budgetpolis is. Ruim 40% weet niet wat voor soort basispolis hij heeft. Ook de kennis over het eigen risico is beneden peil. Ruim de helft denkt ten onrechte dat voor tandarts- en fysiotherapiebehandelingen het eigen risico geldt. ”
https://fd.nl/economie-politiek/1173486/kennis-over-zorgpolis-ondermaats
Beste marktaanprijzers: de kopers snappen uw intenties niet zo goed.
Maar misschien, heel misschien, is dit ook wel stiekum uw bedoeling?
Of misschien leeft u in een werkelijkheid die niet strookt met de werkelijkheid van de andere 99,9999999999999999% van de mensheid?
Wil Harmsen
29 oktober 2016 / 21:03Wie is het precies die u aanroept als u het over “beste marktaanprijzers” hebt? Zelf heb ik het in deze blog over transparantie. En ik kan uit uw reactie niet zo goed afleiden hoe u over transparantie denkt, maar persoonlijk denk ik: daar kun je toch moeilijk tegen zijn.
Frank van Wijck
29 oktober 2016 / 23:46Frank, ik denk dat er niemand tegen transparantie is maar als er 100.000 dingen transparant te maken zijn in deze materie dan is het na het ‘verklappen’ van 1 ding nog steeds NIET transparant!
Jurriën Wind
30 oktober 2016 / 13:44Niet overdrijven Jurriën. Het gaat vooral om transparantie op lokaal niveau en per ziektebeeld.
Frank van Wijck
30 oktober 2016 / 14:28