De schandpaal werkt
Je kunt je beklag doen en hopen dat er naar je geluisterd wordt, schreef ik gisteren. In het geval van de hartpatiënten, die klaagden over de bejegening door artsen en behandelaars, hielp het. Hun klachten, geuit op het Meldpunt Hartpatiënten van de belangenvereniging Hartpatiënten Nederland, logen er niet om. Dat over medische fouten 225 keer werd geklaagd, lijkt veel. Maar het valt in het niet bij het aantal klachten over gebrek aan onderlinge samenwerking tussen behandelaars (701), communicatie (1007) en bejegening door artsen en behandelaars (1.52). Onbeschoft en arrogant zijn termen die bij dit laatste aspect naar voren kwamen.
Daar sta je dan, als artsen en behandelaars. Open en bloot, want de namen van de ziekenhuizen waarover het meest werd geklaagd stonden er pontificaal bij: Ruwaard van Putten Ziekenhuis, Admiraal de Ruyter Ziekenhuis en Haga Ziekenhuis. Bij de laatste twee ziekenhuizen hielp het. Marty van Overveld, die het meldpunt beheert, zegt in Skipr dat Haga de patiënten goed heeft geholpen en dat ook ADRZ adequaat heeft gehandeld. Alleen met Ruwaard van Putten is het anders gelopen, zoals we weten.
De schandpaal werkt dus, kunnen we concluderen. Dat is tegelijkertijd goed en triest. Het is goed omdat het laat zien dat je als patiënt met klagen wel degelijk het verschil kunt maken. Maar het is triest omdat het erop wijst dat zorgaanbieders het dus eerst zover laten komen voordat ze écht structurele verbetering doorvoeren ten gunste van de patiënt. Dat zou niet nodig moeten zijn.
4 reacties
De huisarts “moet” altijd van alles… Vooral meer en alles in dezelfde tijd, voor hetzelfde geld.
Waarom hebben we het toch niet over wat er “kan” in de eerste lijn, of de eigen omgeving van de patiënt, zonder daar direct de huisarts als verantwoordelijke aan te wijzen? Als er duidelijke keuzes worden gemaakt in de concentratie van expertise (kaderartsen?) en regionaal werkende oncologisch verpleegkundigen in de eerste lijn (wijkverpleegkundige thuiszorg?) al dan nietverbonden aan de ketenzorgorganisatie in de regio, dan is er optimale expertise beschikbaar. Via consultatie of spreekuur in de praktijk waar de oncologisch patiënt moet worden begeleid, kan de patiënt met goede zorg en bekwaamheid worden geholpen en kan die centrale kennis en expertise worden gedeeld en een olievlekfunctie hebben. Eerstelijnszorg is zorg zoals huisartsen en zoals (wijk)verpleegkundigen die plegen te bieden vanaf 2015… Dat biedt kansen, ook om de huisarts te ont”moeten”…
Sanne van Soelen
21 januari 2014 / 10:31In je verkeerde blog… *shame*
Sanne van Soelen
21 januari 2014 / 10:36De namen van falende artsen staan uitsluitend en in het openbaar online vermeld bij SIN-NL organisatie voor slachtoffers van medische fouten: http://www.sin-nl.org/zwarte-lijst/, overigens met toestemming van de Rechtbank Groningen, sept. 2009
Het louter vermelden van namen van ziekenhuizen is zinloos. Ziekenhuizen zijn gebouwen
MrSophieHankesSIN-NL
21 januari 2014 / 14:16Het gaat om een specifieke patiëntengroep en dus om een specifieke vakgroep in ieder van de gemelde ziekenhuizen. Het louter vermelden van namen van ziekenhuizen is dus zeker niet zinloos. De belangenvereniging Hartpatiënten Nederland heeft helder het tegendeel aangetoond.
Frank van Wijck
21 januari 2014 / 14:23