De schandpaal werkt

Je kunt je beklag doen en hopen dat er naar je geluisterd wordt, schreef ik gisteren. In het geval van de hartpatiënten, die klaagden over de bejegening door artsen en behandelaars, hielp het. Hun klachten, geuit op het Meldpunt Hartpatiënten van de belangenvereniging Hartpatiënten Nederland, logen er niet om. Dat over medische fouten 225 keer werd geklaagd, lijkt veel. Maar het valt in het niet bij het aantal klachten over gebrek aan onderlinge samenwerking tussen behandelaars (701), communicatie (1007) en bejegening door artsen en behandelaars (1.52). Onbeschoft en arrogant zijn termen die bij dit laatste aspect naar voren kwamen.

Daar sta je dan, als artsen en behandelaars. Open en bloot, want de namen van de ziekenhuizen waarover het meest werd geklaagd stonden er pontificaal bij: Ruwaard van Putten Ziekenhuis, Admiraal de Ruyter Ziekenhuis en Haga Ziekenhuis. Bij de laatste twee ziekenhuizen hielp het. Marty van Overveld, die het meldpunt beheert, zegt in Skipr dat Haga de patiënten goed heeft geholpen en dat ook ADRZ adequaat heeft gehandeld. Alleen met Ruwaard van Putten is het anders gelopen, zoals we weten.

De schandpaal werkt dus, kunnen we concluderen. Dat is tegelijkertijd goed en triest. Het is goed omdat het laat zien dat je als patiënt met klagen wel degelijk het verschil kunt maken. Maar het is triest omdat het erop wijst dat zorgaanbieders het dus eerst zover laten komen voordat ze écht structurele verbetering doorvoeren ten gunste van de patiënt. Dat zou niet nodig moeten zijn.

Delen