De trouwe patiënt

Patiënten zijn ‘hun’ ziekenhuis trouw, blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen. Ze vinden hun eigen oordeel belangrijker dan het oordeel dat in de media wordt geveld. Naast het resultaat van de behandeling vinden ze vooral de kennis en uitleg die hen wordt geboden belangrijk, plus de tijd, de aandacht en het respect dat ze krijgen.

Wie naar deze criteria kijkt, begrijpt meteen waarom patiënten het ziekenhuis ook trouw blijven als dit met negatieve berichtgeving in de media komt. Die berichtgeving tast vooral de naam van het ziekenhuis aan, niet de naam van de individuele arts en verpleegkundigen aan het bed met wie de patiënt contact heeft. Met andere woorden: de patiënten beoordelen helemaal niet het ziekenhuis, ze beoordelen de mensen die hen behandelen. Het ziekenhuis als organisatie zal hen een zorg zijn, daar komen ze niet voor. Een ziekenhuis moet het dus wel erg bont maken wil het ervoor zorgen dat patiënten wegblijven omdat ze de situatie niet meer vertrouwen. Vergelijk het maar met een winkel die je eigenlijk helemaal niet zo goed vindt, maar waar je toch blijft komen omdat je die verkoper zo aardig vindt. Je blijft daar pas weg als die verkoper een nieuwe baan in een andere winkel gevonden blijkt te hebben.

Is dat goed of slecht nieuws? Voor de ziekenhuizen is het goed nieuws. Het betekent dat ze wel een potje kunnen breken. Daarom ben ik ook zo blij dat er toezichthouders en zorgverzekeraars zijn.

Delen