Duwtje in de rug

LOC, de landelijke organisatie voor cliëntenraden in de zorg, organiseert op 12 en 14 april bijeenkomsten waarin cliëntenraden in gesprek kunnen gaan met de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Een initiatief waaraan van beide zijden behoefte bestaat, want cliëntenraden willen weten hoe de Inspectie te werk gaat en de Inspectie wil via de cliëntenraden te weten komen hoe cliënten de zorg ervaren die ze ontvangen.

Dit laatste is momenteel vooral in de verpleeghuiszorg erg actueel. Zoals inspecteur-generaal Ronnie van Diemen recent in een interview al aangaf is de positie van de cliëntenraad voor de Inspectie een belangrijke graadmeter voor de kwaliteit van het verpleeghuis. Maar dit is niet de enige weg waarlangs wordt gewerkt om meer duidelijkheid te krijgen over hoe de cliënt de zorg ervaart. Er is ook nog de gezamenlijke actie van patiëntenfederatie NPCF en brancheorganisatie ActIZ om waarderingen op te halen over de kwaliteit van verpleeghuiszorg. De afspraak is voor het einde van dit jaar 1.800 verpleeghuizen bezocht te hebben met interviewteams die cliënten en mantelzorgers gaan bevragen. De gegevens worden gepubliceerd op ZorgkaartNederland. En natuurlijk is er sinds kort het kwaliteitskader waarin de vraag wat goed is voor de cliënt het uitgangspunt vormt.

De focus ligt dus heel erg op de verpleeghuiszorg op het moment. Maar ook cliëntenraden van ziekenhuizen zullen de weg naar de Inspectie weten te vinden. Wel zou het een goed duwtje in de rug zijn als ze worden gesteund door een raad van bestuur die zegt: “We vinden het belangrijk dat jullie goed contact onderhouden met de Inspectie. En we faciliteren ook graag actief jullie professionalisering dus zeg ons wat je nodig hebt”. Een goed bestuurder houdt van een scherpe cliëntenraad.

Delen