Eieren voor je geld
Het huidige succes van inkooporganisatie Intrakoop toont aan hoezeer de situatie in de Nederlandse ziekenhuizen de laatste jaren is veranderd. Intrakoop heeft voor een gezamenlijk inkooptraject maar liefst 51 ziekenhuizen aan zich weten te binden. Via Intrakoop gaan zij gezamenlijk onderhandelen met leveranciers over de inkoop van hechtmaterialen, bloedafnamesystemen, kaakimplantaten en materialen voor interventieradiologie.
In de jaren 1988-2005 schreef ik voor het vakblad Medisch Nieuws, gericht op medische hulpmiddelen. Intrakoop was toen een partij die goede zaken deed in verpleeg- en verzorgingshuizen, maar die in de ziekenhuizen maar moeilijk een voet tussen de deur kreeg. De reden was simpel: de medisch specialisten voelden niet de geringste behoefte tot standaardisatie. Waren ze opgeleid met hechtmaterialen van leverancier A, dan werkten ze ook alleen met hechtmaterialen van leverancier A. Voor implantaten, afdekmaterialen, handschoenen en andere materialen die in de OK werden gebruikt, gold hetzelfde. De medisch specialist was de baas over de OK, en met wat daar gebruikt werd had de inkoper zich niet te bemoeien.
Dat Intrakoop nu bij maar liefst 51 ziekenhuizen een gewillig oor vindt, kan alleen betekenen dat de bereidheid tot standaardisatie er nu wel is. Dat is ook logisch. De medisch specialisten kiezen eieren voor hun geld nu het ziekenhuislandschap door het proces van spreiding en concentratie ingrijpend wordt opgeschud. Het belang ligt nu bij het behouden van medische verrichtingen, niet van de medische hupmiddelen die bij de uivoering hiervan worden gebruikt. De logische vervolgstap zal zijn dat de afdelingen inkoop langzaam maar zeker uit de Nederlandse ziekenhuizen gaan verdwijnen. Onder druk wordt alles vloeibaar.
4 reacties
Standaardisatie is inderdaad de eerste stap. Vanuit Intrakoop zien wij echter inkoopafdelingen in ziekenhuizen niet verdwijnen. Onze visie op inkoopsamenwerking in de toekomst? Nationale contractering en individuele invulling. Gebaseerd op wensen en specificaties van deelnemende ziekenhuizen contracteert Intrakoop op nationaal niveau leveranciers. Ziekenhuizen kunnen binnen die contracten kiezen voor maatwerk.
Mario van de Sande
22 augustus 2013 / 13:22De wensen en specificaties schrijven niet de inkopers, maar de materiaal-adviescommissies, de gebruikers die inhoudelijke kennis van de hulpmiddelen hebben dus. En de individuele invulling die je schetst betekent dan toch op zijn minst een forse beperking van de functie van de afdelingen inkoop. Die hebben de laatste jaren – met wisselend succes – geprobeerd zichzelf op te waarderen van besteldiensten tot strategische inkooppartners. Met het nu gepresenteerde model wordt die invulling weer goeddeels overbodig.
Frank van Wijck
22 augustus 2013 / 13:39Samenwerking op het gebied van inkoop tussen ziekenhuizen kan een positieve ontwikkeling zijn.
Het initiatief van Intrakoop is een goede stap in die richting, alleen roept het wel vragen op m.b.t. de indirecte inkoopkosten, veiligheid en rechtmatigheid (voor UMCs).
In 2012 is 690 miljoen bemiddelde omzet gegenereerd door Intrakoop en er zijn nu ca. 100 raamovereenkomsten. Intrakoop vraagt aan leden een jaarlijkse abonnementsfee van 575 euro plus 1% over de bemiddelde omzet. Dit betekent, dat er 7 miljoen op jaarbasis nodig om de raamovereenkomsten af te sluiten, ofwel 70.000 euro per raamovereenkomst.
Daarnaast is Inkoop in een ziekenhuis geen zelfstandig opererende unit, maar werkt nauw samen met andere afdelingen, zoals de Medisch Technische Dienst en ICT. Dit om veiligheid van patiënten te kunnen garanderen. Standaardisatie binnen ons ziekenhuis is geen statische waarde en doel op zich. Inkoop is continue bezig met optimalisatie en finetuning van standaardisatie. De eerste stap hiertoe is afdeling Inkoop die snapt wat bij de afdeling leeft. Hoe denkt Intrakoop hiermee om te gaan?
Ik vraag mij ook af hoe Intrakoop omgaat met leveranciers buiten de raamovereenkomsten. Hoe worden innovatiemogelijkheden van deze partijen optimaal benut? En hoe verhoudt zich dit (voor academische ziekenhuizen) tot de aanbestedingswetgeving?
Dolf Bruins
Senior Inkoper medisch/lab
Leids Universitair Medisch Centrum
Dolf Bruins
22 augustus 2013 / 14:15De rol van strategische inkooppartner mag naar ons idee niet verdwijnen. Juist de verbinding met de interne organisatie is van essentieel belang voor het succes van onze aanpak. Ik verwijs graag naar de kennisbank op de Intrakoop-portal waar onze visie en strategie uitgebreid worden toegelicht. Eventuele vragen beantwoorden wij graag.
Tot slot, er bestaat geen directe relatie tussen onze bemiddelde omzet en de ledenbijdrage.
Mario van de Sande
22 augustus 2013 / 16:16