Loon naar werken
De openbare apotheek niet meer alleen vergoeden voor geneesmiddelenverstrekking, maar vooral voor de uitkomsten van de zorg die zij levert aan patiënten. Dit is wat zorgverzekeraar Achmea wil, blijkt uit het persbericht dat het vandaag verspreidt. “Bij een kwalitatief goede farmaciezorg hoort een apotheker die vooral zorgverlener is”, stelt manager farmacie Roland Eising. Het persbericht beschrijft de uitkomsten uit onderzoek over de tevredenheid van 40.000 klanten met de zorgverlening in 381 apotheken, maar trekt ook meteen lijnen naar de toekomst.
Over die apotheken zijn de klanten wel tevreden, ze geven die gemiddeld maar liefst een 8,2. Maar ze vinden wel dat het apotheekteam onvoldoende oog heeft voor de begeleiding van klanten bij het gebruik van geneesmiddelen en voor de privacywens van de klanten. Achmea zegt de patiëntervaringen een rol te willen gaan geven in de beloning van de apotheek. Ook bekijkt het hoe klantervaringen kunnen worden gebruikt om te bepalen welke zorg bij welke apotheek wordt ingekocht. Met andere woorden: dit hoeft niet bij iedere apotheek dezelfde zorg te zijn.
De apotheken die bij het onderzoek betrokken waren, krijgen van Achmea een gerandomiseerde terugkoppeling waarmee ze aan de slag kunnen. En ook de overige apotheken in het land weten nu wat de lijn voor de toekomst wordt. De reacties zullen – in ieder geval uit een deel van het veld – cynisch zijn. Dat zijn ze immers al jaren, vooral als het om ideeën gaat die uit de koker van de zorgverzekeraars komen. Maar ik ben benieuwd of die cynici beseffen dat zij zelf degenen zijn die steeds aangeven het beu te zijn te worden bestempeld als ‘dozenschuivers’ en te willen worden beloond voor de kwaliteit van hun werk. En als de klant degene is die die kwaliteit beoordeelt, hebben ze hun toekomst zelf in de hand.
12 reacties
Het zou mooi zijn indien apothekers nog meer het integrale aspect van de farmaciezorg zouden oppakken. Goed dat Achmea daarop toeziet door de uitkomsten te meten.
Twee recente promoties bewijzen dat er nog veel te winnen is. Zie link. Maar ook dat maatwerk (tailoring) daarbij belangrijk is.
http://www.dutchbuttonworks.com/2013/06/annemiek-linn/
Jan Taco teGussinklo
17 juni 2013 / 11:20Gek he, cynisch zijn over Achmea?
Zullen we eens meten hoe tevreden men is over Achmea?
Bart Bruijn
17 juni 2013 / 12:45Geweldig goed van Achmea hè? Na 7 jaar zorgstelsel….. Maar ja, de hofnar van de verzekeraars ziet het toch altijd anders dan de zorgverleners. Cynisch zijn is niet verboden….. tunnelvisie ook niet.
G K Mitrasing
17 juni 2013 / 12:50Plannen, plannen, en nog meer plannen. Ik zie alleen maar farmaceuten die moe zijn van het overleven: ieder jaar meer patienten en minder winst, steeds meer buraucratie, steeds minder personeel en steeds meer en meer moeten. En nog is het niet goed en nog is het niet voldoende. Als er dan een ommekeer moet komen, misschien eerst eens nadenken waar die tijd vandaan gehaald moet worden. Ook in de farmacie zijn er maar 24 uur in een dag.
l Flendrig
17 juni 2013 / 13:08Zoals ik al zei: een deel van de reacties zal cynisch zijn. Maar schieten jullie daar wat mee op heren, is het constructief?
Frank van Wijck
17 juni 2013 / 13:19Wel eens van Peter Sloterdijk gehoord? Kritiek van de Cynische rede?
Sapere aude = kynisme
Uiteindelijk is Kritiek van de cynische rede niets anders dan een caleidoscoop van argumenten voor een terugkeer naar de oorspronkelijke betekenis van ‘Verlichting’, of ‘rationalisme’ zoals het in de Nederlandse uitgave wordt vertaald.
Sloterdijk herinnert ons aan het Sapere aude! van Immanuel Kant: heb de moed je van je eigen verstand te bedienen (p. 820). Het rationalisme gaat voor Sloterdijk over een uitnodiging tot een gesprek over de waarheid (p. 14).
Dat gesprek is niet zozeer bedoeld als een techniek om drogredenen van een tegenpartij te achterhalen of om denkfouten te ontmaskeren, het gaat om de ‘eigen ervaring van de menselijke aard in de moeite die het kost naïeve beelden van het zelf en de wereld kritisch uit de weg te ruimen’ (p. 80).
FvW bedient zich van een klassieke retorische truc om iedere discussie dood te slaan middels gebruik van modern Cynisme; negatief om het negatieve.
Het kynisme is bedoeld om bellen door te prikken.
Bellen zoals deze:
“Belonen op uitkomsten van zorg voor de klant”
Uiteindelijk wil Achmea apotheken beoordelen en belonen op basis van uitkomsten van de zorg die zij geven aan verzekerden.”
“Daarnaast bekijkt de verzekeraar hoe de klantervaringen gebruikt kunnen worden om te bepalen welke zorg bij welke apotheek wordt ingekocht.”
“Volgens klanten kunnen apotheken meer vragen of het hen lukt hun medicijnen volgens voorschriften in te nemen, of ze last hebben van bijwerkingen en hoe hun ervaringen met het geneesmiddel zijn. Daarnaast zien klanten ook verbeterpunten op het gebied van privacy, zoals het niet mee kunnen luisteren bij gesprekken die aan de balie worden gevoerd.”
—Achmea zegt niet ‘volgens Achmea…..” maar ‘volgens klanten…..
De nuance ontgaat FvW weer eens: de klanten bezoeken de apotheek en willen als een God in Frankrijk worden behandeld, aparte spreekkamer, lounche gedeelte om lekker te chillen, hapje en drankje en meer dan genoeg aandacht voor hun verleden, hebben en houden; en je hebt Achmea die de rekening betaalt van diezelfde klanten.
De klant van Achmea is niet dezelfde als de Achmea van de klant.
De klant van de apotheek is niet de betalende klant.
“Daarom bekijkt Achmea hoe de klantenervaringen kunnen worden gebruikt om te bepalen welke zorg…….”
Bekijken? Bepalen? Welke?
Geen woord over het bedrag dat Achmea bereidt is te betalen voor de zorg die de klant zo graag wil ontvangen. De klant wil 1 ding, Achmea een ander. Dat wringt. Dat schuurt. Daar zit een geweldige spagaat tussen. Een verschil. Dat verschil is de winst.
Verschil tussen geraamde schadelast en gerealiseerde schadelast is de winst voor Achmea.
Daarom wenst Achmea te bepalen om zo min mogelijk te betalen.
En waarom is dat?
Nou ja, je hebt ook nog de Minister die het budget bepaalt wat de verzekeraar mag opmaken namens de klant, na aftrek van eigen kosten en winst.
Zie hier de discussie over de aankomende bezuiniging, de facto afwenteling, de facto lastenverzwaring.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/06/14/beantwoording-kamervragen-over-een-uitnodiging-aan-veldpartijen-voor-alternatieve-pakketmaatregelen.html
“Tot slot vragen deze leden of er in het proces, waarbij organisaties kunnen meedenken, nog steeds naar bezuinigingen wordt gezocht door middel van het kijken naar een ‘lage ziektelast’? Zo ja, hoe staat de minister erin dat het CVZ dit als niet begaanbare weg heeft bestempeld? Kan de lage ziektelastbenadering op lange termijn leiden tot een kostenverhogend effect, door uitgesteld medisch handelen?”
Neen, bij de uitnodiging die ik aan veldpartijen heb voorgelegd om met goede en breed gedragen voorstellen voor alternatieve pakketmaatregelen te komen heb ik niet aangegeven dat zij daarbij met name naar ‘lage ziektelast’ moeten kijken.
De insteek bij het proces is dus niet lage ziektelast, maar het ligt voor de hand dat indien bij de concrete invulling van pakketmaatregelen de keuze gemaakt moet worden tussen het schrappen van een behandeling van een aandoening met een lage ziektelast en een behandeling van een aandoening met een hogere ziektelast, de keuze eerder zal vallen op het schrappen van de behandeling van de aandoening met lage ziektelast. Dit sluit ook aan bij het kabinetsvoornemen om ‘noodzakelijkheid’ als voorliggend criterium te gaan hanteren bij pakketadviezen.
Zoals aangegeven in mijn aanbiedingsbrief bij de nadere CVZ-rapportage over lage ziektelast10, onthoud ik me thans van een standpuntbepaling over deze rapportage, in verband met mijn oproep aan veldpartijen om mee te denken over alternatieven voor pakketmaatregelen. Zoals ik eerder in deze beantwoording heb aangegeven, zal ik in het voorjaar van 2014 een besluit nemen over de pakketmaatregelen vanaf 2015 op basis van de dan voorliggende adviezen van het CVZ en suggesties uit het land.
–Reken maar dat die 1.5 miljard euro wordt gehaald uit de overheveling van de de geneesmiddelen voor de ‘Lage Ziektelast” van de basisverzekering naar de aanvullende verzekering of voor eigen rekening en risico.
Kan zelfs zo zijn dat alle geneesmiddelen, minus de dure geneesmiddelen (die zijn overgeheveld naar de ziekenhuizen budgetten) overgaan naar de aanvullende of niet verzekerde zorg.
Geen wonder dat Achmea het nog even wil aanzien.
Bedenk dat de economische prikkel voor zorgverzekeraars in het NL stelsel enorm werkt: het verschil tussen de geraamde schadelast zorg en de daadwerkelijk betaalde schadelast mogen de verzekeraars zelf houden!
En dat is niet tegen dovemansoren gezegd. Netto 1.5 miljard euro winst, na alle boekhoudkundige trics en trucs om deze zo laag mogelijk te houden.
Modern Cynisch is de Commissie B Baarsma: als het budget van de verzekeraars op is gemaakt moeten zorgaanbieders wettelijk worden verplicht om gratis zorg te leveren.
En de Minister vond dat een uitstekend idee.
En daarom neemt Achmea even de tijd om e.a. te bekijken.
Peter Sloterdijk; Kritiek van de cynische rede. Sempere aude.
anh jansen
17 juni 2013 / 18:31Beste Frank,
Jij zou ook cynisch zijn als je een 8,2 zou halen en je de redactie van Achmea zou moeten slikken. Welk cijfer zou de apotheker moeten halen voordat de zorgverzekeraar de apotheker ziet als waardevol zorgverlener en hem daarvoor beloond. Eerlijk gezegt denk ik dat de gemiddelde Nederlander zijn apotheker meer waardeerd dan zijn zorgverzekeraar.
Bastiaan Witvliet
18 juni 2013 / 08:03Misschien moeten Apothekers eens een onderzoek gaan doen hoe de Nederland denken over het farmaceutische beleid van hun zorgverzekeraar. Zouden ze een 8,2 halen? Ik heb mijn twijfels.
Bastiaan Witvliet
18 juni 2013 / 08:13Ik gooi er nog fijn een schepje cynisme boven op; Achmea heeft gisteravond laten weten dat zij zelf een 7,0 bij hun verzekerden scoren. Voor mij is duidelijk waar de grootste uitdaging ligt als het om de tevredenheid van de patient/verzekerde gaat.
Tip; mischien krijgen ze er een half puntje voor tevredenheid bij als ze mensen die hen bellen juiste informatie over het verzekerde pakket gaan geven
Raymond Kolman
18 juni 2013 / 11:32Wat je uit dit persbericht van Achmea kan halen is dat Achmea klanten van apotheken niet ziet als klanten van Achmea.
Verder onderzoekt Achmea de mogelijkheid om de farmaceutische zorg verder op te splitsen; verschillende zorg inkopen bij verschillende al dan niet gespecialiseerde ‘apotheken’.
Een COPD apotheek hoeft geen apotheek in de zin van klassieke apotheek te zijn: een kamertje aan de A2 met een telefoon/skype volstaat.
Ook valt op te maken dat Achmea gecharmeerd is van het Afrikaans distributie model; ziekenhuisapotheken/poli-apotheken als spil/spin in het web. De ziekenhuisapotheker/project apothekers als intermediair tussen specialist en arts en patient. Intramuraal en extramuraal ineen.
Wat de klanten van de apotheken van het idee van Achmea gaan vinden gaat Achmea na invoering van hun nieuwe ‘zorg’ inkoopmodel vragen; natuurlijk weer even selectief en subjectief.
Want ja, het moet in de ogen van Achmea wel allemaal budget neutraal worden doorgevoerd. Om budget vrij te maken voor al die verlangde gesprekken en controles zal er geschrapt moeten worden in het aantal klassieke apotheken: 300.000 euro per apotheek. Daar is Achmea nu naar aan het kijken; de landkaart van Nederland en de benodigde stippen. Reistijd 45 minuten.
Niet de klant van de apotheek bepaalt immers de kwaliteit.
Daar is onze FvW nog altijd niet achter gekomen.
Dat wilde Achmea maar even zeggen met haar eigen persbericht. Transparant zoals het hoort.
ANH Jansen
18 juni 2013 / 19:21Uit een separaat onderzoek van MarketResponse blijkt dat consumenten minder vertrouwen hebben in zorgverzekeraars in het algemeen. “Het onderscheidend vermogen van zorgverzekeraars is vaak laag en draagt niet bij aan het vertrouwen”….
“Transparantie vanuit zorgverzekeraars ligt dus nog niet op het gewenste niveau. Emotionele aspecten als integriteit, geloofwaardigheid en eerlijkheid spelen een belangrijke rol als gaat om vertrouwen in zorgverzekeraars. ”
http://www.marketresponse.nl/nieuws/persberichten/klantentrouw-kost-zorgverzekeraars-steeds-meer-moeite/#
Werk aan de winkel dus….
Voor Achmea!
E.Kriek
19 juni 2013 / 00:01Even een oud gezegde er tegenaan gooien: “put your money where your mouth is”
Achmea betaalt van alle zorgverzekeraars veruit het slechtste tarief, maar stelt de hoogste eisen. Dat is dus niet geloofwaardig.
JD Uithof
24 juni 2013 / 09:13