Gemiste kans
Verbeter de zorg, begin bij jezelf. Dat is de uitnodiging die het ministerie van VWS ons doet via de vragenlijst op www.plusvws.nl. Wie drie minuten de tijd neemt, wordt uitgedaagd om na te denken over de vraag aan welke informatie hij behoefte heeft als hij ziek wordt. Met beantwoording van de vragen “help je het ministerie van VWS om de zorg te verbeteren”, zo lezen we. Dat klinkt als an offer you can’t refuse toch?
VWS wil bijvoorbeeld weten waar je informatie vandaan haalt op het moment dat je te horen krijgt dat je ziek bent, welke informatie je het belangrijkst vindt en wat je als een betrouwbare afzender van informatie beschouwt. Bij de vraag welke informatie je het belangrijkst vindt, kun je onder andere kiezen voor de optie “Waar ik het best behandeld kan worden en welke dokter of medisch specialist het best bekend staat”. Een relevante vraag inderdaad.
De optie ‘Vergoedt mijn verzekering deze behandeling?’ ontbreekt
De optie ‘Vergoedt mijn verzekering deze behandeling?’ ontbreekt echter, terwijl die toch op ieders lippen zal liggen. Bij de vraag wie je een betrouwbare bron van informatie vindt, kun je alleen kiezen uit Google, een arts of lotgenoten. De zorgverzekeraar ontbreekt in dit rijtje, terwijl die veel kwaliteitsinformatie verzamelt van zorgaanbieders en dus een bron van advies kan zijn voor patiënten. Naar de antwoorden van mensen op “Wie moet volgens jou in volgorde van belangrijkheid voor jouw belangen als patiënt opkomen?” (politiek, patiëntenorganisaties, zorgverlener, zorgverzekeraar) ben ik heel benieuwd.
Wie zijn gegevens invult, heeft de kans om door VWS te worden uitgenodigd om verder te praten over de vragen die in de vragenlijst zijn gesteld. Maar wanneer staat er niet bij en VWS vermeldt ook niet wat ze daar dan mee wil. Vaagheid troef dus, een gemiste kans.
8 reacties
NB: Lezer Frits Bosch wijst mij erop dat de optie “Welke behandeling wordt wel of niet vergoed door mijn zorgverzekeraar?” er wel op staat. Bij nadere beschouwing blijken we allebei gelijk te hebben. De optie staat er wel op als je de vragenlijst invult als iemand die een ziekte of een (lichamelijke) beperking heeft, maar niet als je de vragenlijst invult als iemand die gezond/niet ziek is. Een vreemde keuze van VWS. Net zoals je je dak repareert als de zon schijnt, kies je ook je zorgverzekering als je gezond bent. De vraag welke zorg wel en niet wordt vergoed is ook dan relevant.
Frank van Wijck
27 januari 2017 / 12:15Mmm, misschien is de keuze van WvS wel erg tekenend. Ik heb bijvoorbeeld ook nog geen bouwmaterialen voor het repareren van mijn dak bij de diverse aanbieders in de regio bekeken om te vergelijken op prijs en kwaliteit. Dat doe ik pas als mijn dak lekken gaat.
Alberts
27 januari 2017 / 13:22Dus preventie staat bij jou niet zo hoog op de agenda?
Frank van Wijck
27 januari 2017 / 13:33Ik heb de tekst nog even doorgespit, maar kwam het onderwerp ‘preventie’ niet tegen. Dit gaat over het in kaart brengen van waar behoefte aan is. Ik weet waar de bouwmarkt zit en heb wel een buurman die kan vertellen waar ik terecht kan, mocht ik twijfelen.
Overigens is een gezondheidszorgprofessional vragen of ie preventie belangrijk vindt net zoiets als een journalist vragen of ie onderbouwing belangrijk vindt.
Alberts
27 januari 2017 / 17:50Ik verwees naar je opmerking dat je je pas om je dak gaat bekommeren als het al lekt. Dat je in je vakuitoefening preventie hoog in het vaandel hebt staat, neem ik zonder meer aan.
Frank van Wijck
28 januari 2017 / 15:51Frank, als zorgverlener preek ik natuurlijk enorm voor mijn eigen parochie wanneer ik denk en zeg dat ik meer voor de belangen van een patiënt opkom dan politiek, zorgverzekeraar of patiëntenorganisatie. Wie er na de zorgverlener ‘op 2, 3 of 4 staat’, weet ik niet…
Jurriën Wind
28 januari 2017 / 22:45Ik weet niet of ik je daarin helemaal gelijk kan geven. Als behandelaar behandel je de patiënt en dat is van onschatbare waarde. Maar is dat per se een synoniem voor “opkomen voor diens belangen”? Een behandelaar die te lang doorgaat met behandelen, doet dat naar mijn mening niet. Een behandelaar die niet de behandeling biedt die de patiënt op dat moment nodig heeft evenmin. Een voorbeeld bij dit laatste. Ooit verwees de huisarts mij naar een fysiotherapeut omdat ik RSI-klachten had. Die fysiotherapeut masseerde een drukplek in mijn nek die mij hoofdpijn bezorgde. Dat bood even verlichting, maar een half uur nadat ik de praktijk had verlaten keerden mijn klachten alweer terug.
In dit licht vind ik dat een zorgverzekeraar die aan fysiotherapeuten vraagt in welk onderdeel van hun vak zij bij uitstek goed zijn en die daarbij ook kwaliteitsuitvraag doet (voor de goede orde: op basis van de kwaliteitscriteria die de beroepsgroep zelf opstelt, zoals Keurmerk Fysiotherapie doet) en op basis daarvan zorg inkoopt en zijn verzekerden daarover voorlicht, heel goed opkomt voor mijn belangen als patiënt.
Frank van Wijck
29 januari 2017 / 10:14Zorgverleners zijn ‘oorspronkelijk’ 99% van hun tijd bezig met de patiënt en (kwaliteit van) de behandelrelatie, diagnostiek en behandeling zelf. Oorspronkelijk want in de huidige tijd gaat 20-30% van die tijd op aan bureaucratie, verslaglegging, protocollering en overleg. Zonde! De zorgverzekeraar is bezig met financiën, geld verdienen en zo weinig mogelijk geld uitgeven aan ‘schadegevallen’. Zij zijn (ook oorspronkelijk) een schade(last)voorziening en houden zich ‘nu ineens’ bezig met kwaliteit. Ik vind dat vreemd. Kwaliteit hoort (meer) bij ons (zorgverleners): wanneer ik een vasectomie niet kan uitvoeren (technisch te lastig), verwijs ik door naar de uroloog. Da’s een kwaliteit, dat hoort bij mijn vak, is mijn vak en dat hoeft een ander mij niet te vertellen en uit te leggen. Als je dat als zorgverlener niet doet, voer je je vak in mijn ogen niet goed uit. Het principe van ‘schoenmaker blijf bij je leest’ dus.
Jurriën Wind
29 januari 2017 / 12:02