Gewoon never nooit
Toen vorige week op KevinMD.com, een Amerikaanse site met artsenblogs, een item verscheen over ‘disrespect’, was mijn aandacht meteen verzekerd. Het is een onderwerp dat me aan het hart gaat, en waarover ik hier ook al eerder schreef. Zoals over dokters die niet de moeite nemen om zich aan een patiënt even fatsoenlijk voor te stellen. En over assisterend personeel dat het niet nodig vindt om patiënten aan de telefoon beleefd te laten uitspreken.
Niet dat ik denk, of zelf heb ervaren, dat dit soort verkeerd gedrag regel is. Het blijven gelukkig relatieve uitzonderingen. Maar het kómt voor, en ik denk dat iedereen er als patiënt weleens mee te maken krijgt. Terwijl dit soort dingen niet weinig hoort voor te komen, maar gewoon never nooit.
Dit niet omdat een onrespectvolle bejegening per se samengaat met een slechte behandeling. En liever een hork van een arts die zijn vak verstaat dan een dilettant of beunhaas met de beste manieren. Maar dat laatste is een valse tegenstelling.
Want ook de meest competente dokters zijn gehouden tot maximaal fatsoen en respect. Altijd, onder iedere omstandigheid, tegenover iedere patiënt. Want die laatste zit of ligt er niet voor zijn of haar plezier, en is vaak juist ten prooi aan bezorgdheid of angst, en verdient alleen al hierom de meest prettige vorm van bejegening. En dit zeker van de kant van dienstverleners die gemiddeld tot de bestverdienende medeburgers behoren, op kosten van diezelfde patiënt.
Maar de blog die ik las op KevinMD, voegt aan dit thema nog twee dimensies toe. De auteur is zelf eerstelijnsarts, en doet verslag van een onaangename ervaring die haar zelf ten deel viel bij het doorverwijzen van een patiënt naar een specialist-zonder-manieren. Ook zij stelt vast dat dit maar weinig voorkomt, maar ook: dat als dit gebeurt, je dit niet kunt laten passeren.
Met andere woorden: ook in de omgang tussen medische professionals onderling, zijn respect en disrespect relevante issues. En minstens zo belangrijk: dit is geen zaak die verder helemaal los staat van de kwaliteit van de verleende zorg. Dat is in elk geval de uitkomst van relatief recent Amerikaans onderzoek waarnaar vanuit die blog wordt verwezen, met speciale focus op patiëntveiligheid.
En dan nog dit, toevallig onder mijn aandacht beland via een update door iemand in mijn LinkedIn-netwerk. Al in 2001 verscheen in de VS een verslag van een Harvard-onderzoek naar onderbreken en in de rede vallen (door artsen) tijdens gesprekken met patiënten. Dit bleek opvallend veel voor te komen; nog eens extra als het om mannelijke artsen ging; en nog eens extra-extra als de patiënt vrouw was.
Natuurlijk kan je dan zeggen: dat was twaalf jaar geleden en in Amerika, dus in twee opzichten ver van ons bed. Maar iedereen die eerlijk bij zichzelf te rade gaat, die weet dat dit zo simpel niet ligt.
3 reacties
Vloeken in de kerk waarschijnlijk.
Maar: de patiënt mag anno 2013 ook best wel eens in de spiegel kijken.
Non- verbaal, verbaal en zelfs fysiek geweld zijn helaas geen uitzondering:
http://rest.praktijkinfo.nl/pagina/121/agressie-en-geweld-in-de-huisartsenpraktijk/
http://www.inspectieszw.nl/actueel/campagnes/huisartsen.aspx
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21293395/__Nederland_klaar_met_geweld_tegen_hulpverleners__.html
De opkomst van de landelijke huisartsenposten is mede te danken aan de vele vrouwelijke huisartsen, die zich gewoonweg niet meer veilig voelden om alleen ANW dienst te gaan doen.
Verkeerd gedrag: inderdaad, never nooit.
Maar dan wel van twee kanten aub.
E.Kriek
8 september 2013 / 20:2023 september maandag in Bussum; sta op tegen agressie in de zorg:
– ( …..) het breed gedragen actieplan Veilig werken in de zorg, waarin alle sociale partners uit de zorg en de jeugdzorg elkaar hebben gevonden. De campagne wordt ondersteund door het ministerie van VWS.
Onderdeel van Veilig werken in de zorg is het landelijk symposium Samen duidelijk over agressie, maandag in theater Spant! In Bussum. Zoals gesteld gebruikt minister Edith Schippers van het ministerie van VWS deze gelegenheid om samen met bestuurders uit de zorg en de jeugdzorg de aftrap te geven voor de campagne Wees duidelijk over agressie. Het symposium biedt veel praktische informatie over mogelijkheden om agressie in de zorg terug te dringen en dagvoorzitter Tom van ’t Hek gaat met aanwezigen het gesprek aan over de dilemma’s die hiermee samenhangen.
Treurig dat zoiets überhaupt nodig is.
http://www.skipr.nl/blogs/id1583-sta-op-tegen-agressie-in-de-zorg.html
De andere kant van “never nooit” .
Arnold
20 september 2013 / 21:38“Medewerkster thuiszorg doodgestoken door cliënte
Een 55-jarige thuiszorgmedewerkster uit Weert is vrijdag om het leven gekomen toen ze bij een cliënte wilde gaan werken.
De cliënte is aangehouden. Het gaat om een 60-jarige bewoonster van een appartement aan het Oranjeplein. ”
Kloppen de berichten dat de dode medewerkster zich niet had voorgesteld aan cliënte? En dat zij cliënte niet liet uitspreken?
Zo ja, dan is deze actie natuurlijk volstrekt begrijpelijk.
E.Kriek
28 september 2013 / 20:53