Gezonde boodschap

Albert Heijn gaat op de gezondheid van ouderen letten, kopte de Volkskrant gisteren. In een reactie op Twitter noemde iemand het een super initiatief (verwijzend naar de naam: SuperZorg). Een ander vond het juist windowdressing, met het argument “Begin dan met de kinderen.” Toegegeven, de leeftijdscontrole voor het kopen van tabak en alcohol rammelt. Maar dat zegt nog niets over de waarde van het nieuwe initiatief dat AH met thuiszorgaanbieder Royaal Zorg voor ouderen start in twee Haagse filialen.

De vraag of het succes kan hebben, zal grotendeels afhangen van de training die de cassières krijgen. Zij moeten signalen herkennen van eenzaamheid, vergeetachtigheid of verwaarlozing. Dat is niet zo eenvoudig. Mijn schoonmoeder gaat al keurig gekleed en gekapt de deur uit als ze alleen even bij de bakker op de hoek moet zijn. Andere mensen – jong en oud – letten niet op hun uiterlijk als ze een paar boodschappen moeten doen. Maar dit hoeft nog geen teken van verwaarlozing te zijn. Een medewerker die iemand uit de laatste categorie aanspreekt, kan zo maar een reactie in de trant van ‘Waar bemoei je je mee snotneus’ tegemoetzien.

Bovendien is er het overige winkelend publiek om rekening mee te houden. Iemand die inderdaad eenzaam is, kan het heerlijk vinden om te worden aangesproken. En probeer dan als cassière dat gesprek dan maar eens kort en to the point te houden, zonder dat je de klant het gevoel geeft dat die wordt afgepoeierd en zonder dat je de wachtenden voor de kassa irriteert omdat het zo lang duurt.

Maar laten we de uitslag van de proef in die twee Haagse vestigingen even afwachten. Als we een zorgzame samenleving willen, is het goed dat iedereen een beetje op elkaar let. Ik ben dan ook benieuwd naar de eerste resultaten.

Delen