Glazen huis

Tijdens het spelen van het spel Angry Birds krijgen de makers ook uw telefoonnummer en positie doorgespeeld. Dat is natuurlijk niet nodig om de vogeltjes de juiste kant op te sturen, maar wel handig voor de verkopers van de app. Hoe meer gegevens er beschikbaar zijn, des te gerichter de reclame. Gratis en betaalde apps gaan heel verschillend met de privacy om, zo blijkt uit recent onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), een club van rijke landen. Betaalde apps zenden alleen het hoognodige door. De app van NRC Handelsblad heeft bijvoorbeeld geen toegang tot mijn gegevens, maar kan wel via mijn internetverbinding nieuwe edities downloaden.

Gemak in ruil voor ons privéleven

Gratis apps harken alles bij elkaar wat ze op de telefoon kunnen vinden: met wie ik bel, mijn adresboek, sms-berichten, bezochte websites, mijn naam, mijn e-mailadres, niets is veilig. Bij Android apps is dat nog te controleren, omdat die laten zien welke gegevens ze nodig hebben. Bij apps voor iPhone en iPad blijft dat verborgen, maar de OESO heeft geen reden om aan te nemen dat het daar beter gaat. De Amerikaanse veiligheidsorganisatie NSA is dus lang niet de enige die in ons privéleven is geïnteresseerd. We leven in een glazen huis, in ruil voor gratis gemak. Wie privacy wil, moet betalen en zich terugtrekken uit gratis diensten zoals Facebook en Twitter. Wie dat niet doet, krijgt steeds nauwkeuriger advertenties op zich afgevuurd. Nu al krijg je op je telefoon gepersonaliseerde reclame als je door een Applewinkel loopt. Straks vertelt de supermarkt wat je moet eten op grond van je reisgedrag. We worden op die manier omringd met verstandige en passende adviezen, die precies bij ons passen. We lezen straks een krant met berichten waarvan zeker is dat ze ons interesseren. Leven in een glazen huis, is leven zonder verrassingen.

Delen