Goed, beter, nog niet best
Ach ja, het is weer tijd voor ziekenhuislijstjes. Gisteren gaf Elsevier de aftrap en het AD zal snel volgen. Elsevier wees dit jaar maar liefst vier ziekenhuizen als winnaars aan. Mooi dat zij het alle vier zo goed doen, maar het bezwaar tegen dit soort lijstjes is daarmee niet weggenomen. We kunnen als verzekerden niet allemaal naar een van die vier ziekenhuizen op het moment dat we patiënt worden. Belangrijker dan de vraag welk ziekenhuis het beste is, is de vraag welk ziekenhuis optimaal energie steekt in zichzelf structureel verbeteren.
Vooruitgang is dat Elsevier dit jaar de ziekenhuizen heeft vergeleken aan de hand van alle zorg die ze leveren, en dan alleen met de ziekenhuizen die dezelfde behandelingen aanbieden. De redactie stelt terecht dat dit een scherper beeld geeft van de kwaliteitsverhoudingen. Verder is het goed dat de redactie erop wijst dat ziekenhuizen enorm veel kwaliteitslijstjes moeten invullen, maar juist bijna niet over de uitkomsten van het medisch handelen voor de patiënt. Maar ze wijst er ook op dat er goed nieuws is door ‘de stille revolutie die medisch specialisten zelf in gang hebben gezet’.
Zo breed gedragen als het hier staat is het helaas in de praktijk nog niet, want het beperkt zich nog tot drie gebieden: het Dutch Institute for Clinical Auditing, de stichting Nederlandse Intensive Care Evaluatie en Meetbaar Beter. De zorg bestaat uit meer dan alleen oncologie, intensive care en hartzorg. Het is pas een begin, stelt de redactie terecht. Het is tijd dat méér vakgroepen de slag gaan maken naar uitkomstindicatoren.
5 reacties
Er zijn nog wel wat indicatoren te verzinnen;
-percentage lege bedden
-percentage bezette bedden
-doorlooptijd bezette bedden
-leegstand Operatie Kamers % totaal
-benutting Operatie Kamers % per dag
-Percentage thuisdialyse tov intramurale dialyse
-hygiëne in het ziekenhuis
-dragen van sieraden in het ziekenhuis (zie foto Trouw medisch specialisten na succesvolle buik/darm operatie)
-vervalsing fouten registratie ………
-betrouwbaarheid statistieken……..
-kosten van al deze verspilling…….
-Zin en onzin van dit soort lijstjes.
De OESO heeft deze lijstjes wel, waarom zijn die dan niet bekend bij VWS en bij Elsevier?
Gelukkig heeft Elsevier niet de fout van KPMG Plexus gemaakt door een Nederlandse versie van What Works te publiceren. Grote voorbeeld daar was Geistinger Health Plan. Liet in een statistiek zien dat de sterfte in het ziekenhuis tot nul was gedaald! Schitterend resultaat. KPMG Plexus glom van trots; dat werkt!
Een andere statistiek van dit ziekenhuis liet echter zien dat het percentage ontslagen patiënten naar de thuiszorg met meer dan 10% was gestegen. KPMG Plexus ziet het verband tussen die 2 cijfers niet. Dat werkt dus niet.
Wie de vakjes invult beheerst de statistieken.
Wie de statistieken beheerst, beheerst de wereld.
ANH Jansen
5 november 2015 / 13:36Ja, maar ik had het dus over de uitkomst die de patiënt ervaart van een medische behandeling, niet over lege ziekenhuisbedden of OK’s. Uw punt over die zaken hebt u op deze plaats de afgelopen weken nadrukkelijk gemaakt. Ik ben nu benieuwd wat uw mening is over de ziekenhuislijstjes en over de opmerking van de Elsevierredactie dat de uitkomsten van het medisch handelen voor de patiënt nog erg onderbelicht zijn in het kwaliteitsdebat.
Frank van Wijck
5 november 2015 / 13:52‘Wie de statistieken beheerst, beheerst de wereld’.
Over uitkomsten van zorg is dan ook niets bekend.
De patiënt is immers niet degene die de statistieken opstelt. Wordt ook lastig als je slagader wordt doorgesneden als je onder narcose bent.
Opmerking van de Elsevierredactie is dan ook een ‘dood’doener.
ANH Jansen
5 november 2015 / 15:08Over uitkomsten van zorg wordt gaandeweg meer bekend en ze zijn in veel gevallen ook goed te meten. Een patiënt die een nieuwe knie heeft gekregen, is prima in staat om te vertellen of hij daarmee weer kan doen (de hond uitlaten, sporten) wat hij eerder deed. Absoluut geen dooddoener.
Frank van Wijck
5 november 2015 / 15:19Uitkomsten van zorg zijn zo natuurlijk helemaal niet meer meetbaar. Maar dat is al langer bekend.
Dit valt onder de hypes in de zorg, gestimuleerd door consultants en adviesbureaus en de gangmaker van dit alles is te zien als de Rattenvanger van Harmelen in nieuw jasje.
En wie lopen daar het hardst en luidst roepend achteraan?
https://mijn.bsl.nl/uitkomstbekostiging-zorg-nog-ver-weg/687962
Dat wordt volgens deze experts nog een fiks eind lopen!
In de moderne openbare apotheek is er tegenwoordig een uitgebreid assortiment van blarenpleisters te koop.
anh jansen
5 november 2015 / 22:09