Grenzen stellen
De Autoriteit Consument & Markt verleent geen toestemming voor de overname van Mauritskliniek door Bergman Clinics. Het belangrijkste argument hiervoor is de inschatting dat de organisatie hierdoor een te grote marktmacht zou krijgen.
In reactie hierop doet Bergman zijn best om de argumenten van de Autoriteit Consument & Markt te relativeren. Hoewel deze downplaying vanuit de positie van Bergman bekeken begrijpelijk is, heeft de ACM wel goede argumenten bij haar beslissing. Bergman stelt dat de omzet van het bedrijf – ook na de eerdere fusie met NL Healthcare – nog steeds kleiner is dan die van een gemiddeld ziekenhuis, maar dat zegt niet zo veel. Het kan wel stellen dat door de landelijke spreiding van de klinieken andere aanbieders nog voldoende marktkansen hebben. Maar de vermelding in de berichtgeving dat het na de fusie met NL Healthcare zijn eigen marktpositie heeft versterkt door kleinere overnames die buiten het toezicht van de ACM vallen, werpt daar toch een ander licht op.
Dreigt Bergman Clinics door fusieplannen een te sterke marktpositie te krijgen?
Bergman heeft na de fusie met NL Healthcare zo’n sterke marktpositie gekregen, dat het in de onderhandelingen met de zorgverzekeraars in grote mate degene is die de prijs bepaalt, aldus de ACM. In haar rapport stelt de Autoriteit dat het ontstaan of versterken van significante marktmacht hiervoor de meest waarschijnlijke verklaring is en dat andere mogelijke verklaringen ‘niet aannemelijk’ zijn. Tussen de regels door werpt dit ook wel een beetje de vraag op of de ACM achteraf zelf wel zo blij is dat ze de fusie tussen Bergman en NL healthcare heeft goedgevonden.