Handreiking
Het sluit niet meer aan bij de huidige praktijk dat de arts en de patiënt elkaar persoonlijk moeten ontmoeten om de zorg vergoed te krijgen, stelt de Nederlandse Zorgautoriteit. Daar heeft ze natuurlijk groot gelijk in. Het digitale consult is inmiddels niet meer weg te denken in de zorg. Er zijn ook al patiënten die vinden dat digitale zorg de standaard moet zijn. Ik kan ze geen ongelijk geven.
Het digitale consult is inmiddels niet meer weg te denken in de zorg
Op sociale media klonk meteen kritiek op de beslissing van de NZa om een digitaal consult ook voor vergoeding in aanmerking te laten komen. Die kwam neer op de boodschap dat goede zorg uitsluitend in persoonlijk contact tot stand kan komen. Dat blijft in de kern overeind, maar staat wel open voor nuancering. Aan een ‘Hallo tot ziens-consult’ hebben arts, patiënt én premiebetaler bar weinig. De boodschap die de NZa met haar beslissing afgeeft, is dus wel degelijk belangrijk. Als zorgvragen met een digitaal consult tussen arts en patiënt kunnen worden afgedaan, is dat in het voordeel van beide partijen. De patiënt wordt adequaat geholpen zonder de gang naar de huisarts of het ziekenhuis te hoeven maken. En de arts heeft de tijd voor die patiëntenzorg waarbij persoonlijk contact juist wel onontbeerlijk is