Hebt u vragen over het geneesmiddel?
Toegegeven, een beetje verbaasd was ik wel toen de redactie van het tijdschrift De Eerstelijns me vroeg om een artikel te schrijven over de samenwerking tussen huisarts en drogist. Samenwerking tussen huisarts en drogist? Soms vraagt een zaterdaghulp me “’Hebt u nog vragen over het geneesmiddel?’ en ik zeg dan wel eens ‘Ja’ omdat ik benieuwd ben wat er dan gebeurt. Dat hangt dan een beetje af van de drukte in de winkel, want er moet dan iemand bijgehaald worden die er verstand van heeft. En als het druk is ben ik snel geneigd om te zeggen: ‘Laat maar, ik lees het wel in de bijsluiter.’
Toch zit er wel degelijk een serieus verhaal achter, want zowel de huisarts als de patiënt kunnen er voordeel bij hebben als de twee partijen op basis van dezelfde informatie voorlichting geven aan de patiënt, en als daarvoor in de winkel ook echt tijd wordt vrijgemaakt. Voor dat laatste zegt het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven zich hard te maken.
Zelfs als dat op termijn de helft scheelt van de twaalf miljoen bezoekjes die de huisarts krijgt voor kleine kwalen als een verkoudheid, insectenbeten of schaafwonden, betekent dat al enorme winst voor de druk belaste huisartspraktijk.
In een van de reacties op het nieuws lees ik: huisartsen verwijzen al door naar de drogist. Maar dat is nu net het punt. Als een goede publiekscampagne mensen uitlegt voor welke kleine kwalen ze rechtstreeks naar de drogist kunnen, kunnen zij die tussenstap bij de huisarts overslaan. En als het drogistteam handelt op basis van geprotocolleerde informatie en zijn grenzen kent, is de patiënt ook in het voordeel. Immers: de drogist heeft ruime openingstijden en de paracetamol is er ook nog eens goedkoper.