Het begint bij de patiënt
Wie de zorg wil veranderen, moet bij de patiënt beginnen. Deze les kunnen we leren uit de lezing van Joost Plattel van Quantified Self Europe, afgelopen vrijdag tijdens het HIV Innovation congres in Huizen. Hij vertelde daar wat zorgprofessionals én de maatschappij kunnen leren uit data die patiënten over zichzelf verzamelen.
Eén voorbeeld sprong eruit. Een man met astma, wonend in een Amerikaanse kustplaats, bevestigde op zijn inhalator een toepassing die meet op welk moment hij een pufje neemt en dit gegeven opslaat in de computer. Na verloop van tijd constateerde hij een trend: er zat grote variatie in de momenten waarop hij een puf nam, maar hij nam er altijd een op maandagochtend rond negen uur. Toen andere astmapatiënten de toepassing ook gingen gebruiken, viel al snel op dat voor hen precies hetzelfde geldt.
Wat bleek? In die havenstad legt iedere maandagochtend een boot aan om zijn lading te lossen: sojabonen. Dit brengt zoveel fijnstof in de lucht dat alle astmapatiënten er ernstige hinder van ondervinden. Als je dit weet, heb je een gericht instrument in handen om samen met de gemeente afspraken te maken met het havenbedrijf over het tijdstip van lossen van die sojabonen. ’s Nachts bijvoorbeeld, als deze patiënten in bed liggen en niet buiten zijn om zich naar hun werk of school te begeven.
Zorgprofessionals zullen die relatie tussen een astmaprobleem en het lossen van sojabonen niet zo snel leggen. Patiënten kunnen dat wel, als je ze hiervoor het juiste instrument in handen geeft. Een mooier staaltje van patient empowerment kan ik me nauwelijks voorstellen.
3 reacties
Wat een briljant concept: “het begint bij de patiënt”….
Zouden vooral politici zich moeten realiseren.
G K Mitrasing
26 mei 2014 / 14:11Waarom het wiel opnieuw uitvinden als alles al bekend is?
http://www.who.int/ceh/capacity/Outdoor_air_pollution.pdf
“One example of a biological pollutant is soya bean
dust. This is a picture of a ship in the harbour of
Barcelona, Spain. It is unloading soya beans. In the 1980s, e
pidemics of asthma were occurring in Barcelona, and
epidemiologic investigations linked the asthma epid
emics to the loading and unloading of soya beans fr
om ships in the harbour. The epidemics stopped when filters we
re put in place, preventing soya dust from being released into
the outdoor air.”
–Patient empowerment? Lijkt mij eerder nalatigheid van die Amerikaanse Overheid; soja fijnstof en astma is allang bekend.
Waarom dan moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Plaats een stel luchtfilters en iedereen is gelukkig. Nu moeten die Amerikaanse havenarbeiders ’s nachts de boel lossen.
Even bellen maar. Welke haven was het?
WWW. World Wide Web. Fantastische uitvinding.
Zouden meer mensen moeten gebruiken.
anh jansen
26 mei 2014 / 20:02Waarom het wiel opnieuw uitvinden als alles al bekend is? Omdat het in de praktijk zo moeilijk blijkt om die patient empowerment echt voor elkaar te krijgen. De kracht van de boodschap zit in de herhaling, is een van de basisregels uit de marketing. Als die herhaling ook hier nodig is, dan draag ik daar graag mijn steentje aan bij.
Frank van Wijck
26 mei 2014 / 20:08