Het oude liedje
Het is weer het oude liedje: de bezuiniging is al ingeboekt, maar “de concrete aanpak (…) wordt de komende maanden uitgewerkt.” Deze zinsnede heeft betrekking op één specifiek thema in de onderhandelingsresultaten die Edith Schippers heeft geboekt met het veld over terugdringing van de groei van de zorguitgaven. Het thema namelijk dat de voorgenomen versobering van het basispakket wordt teruggedraaid, maar dat de toegang tot dit pakket wordt aangescherpt. In het formele nieuwsbericht hierover lezen we: “Zorg wordt zinnig en zuinig. Dat legt een grotere verantwoordelijkheid bij arts en patiënt.”
Ik weet niet hoe u dit interpreteert, maar op mij komt het over als: ‘Op politiek niveau komen we er niet uit met elkaar, dus we verleggen het probleem naar de spreekkamer’. We weten dat de Orde van Medisch Specialisten en ZonMw hiervoor de campagne Verstandig kiezen hebben opgezet. Maar ik vraag mij af wat de invulling die Schippers nu aan haar bezuinigingsdoelstellingen geeft, gaat betekenen als succes van deze campagne uitblijft. Zegt ze dan tegen alle burgers: “Jullie hebben niet goed meegedaan en moeten dus voor straf 25 euro bijbetalen.”? Of haalt ze de al ingeboekte bezuiniging dan alsnog op een andere manier bij de medisch specialisten en de ziekenhuizen? Ik zou zeggen: één keer raden.
4 reacties
Hear hear!
Bovendien einde marktwerking huisartsenzorg, alles, behalve in naam.
Bart Bruijn
17 juli 2013 / 08:46Waarom?
Frank van Wijck
17 juli 2013 / 09:22Mee eens er wordt zoveel geroepen maar dan de uitvoering nog, zo zou ons overheids bolwerk ook kleiner moeten worden en volgens mij is dat ook nooit echt gelukt.
Succes met je blog
Groet
Willem Tolman
Soest
Tolman Consultancy
17 juli 2013 / 10:00Zo boterzacht zijn de gemaakte afspraken nu ook weer niet: het budget is wel vastgeklikt en de groei is netto 1 tot 2.5%. Netto of bruto? Puntje van discussie. Ook hier is het Minister die beslist.
Even alles zelf doorlezen verlicht de boel enorm: MBI is door de Minister in stelling gebracht tijdens de onderhandelingen met de verschillende koepels. Het MBI is te vergelijken met een kanon.
Het geweldsmonopolie ligt bij de Overheid en dat is deze Minister zeer goed bekend. Als een partij dreigt met een kanon ben je als tegenpartij toch geneigd het lot in eigen te nemen; wellicht is door onderlinge herverdeling van het toegestane budget, netto 2.5%!, en afwentelen op de verplicht verzekerden nog wat te winnen. Kartelvorming is in de polder een natuurlijk fenomeen.
In een private zorgwererld geldt privaat recht, maar niet in Nederland. In de Polder gelden andere regels. ACM en NZa kunnen hoog en laag springen, het is de Minister die uiteindelijke beslist; andere kant opkijken aub.
Het rapport van de NZa tav de TNF alfa blokkers laat zien wat de verplicht verzekerden kunnen verwachten: geen off label gebruik meer, waar dit wel zou moeten. geen opvolging van richtlijnen en standaarden meer, waar dit wel zou moeten; ipv top down weer de klassieke step up methode en substitutie tussen TNF blokkers waar dit niet zou mogen of kunnen. Onthouden van zorg dreigt.
En vergeet niet de economische prikkel voor de medici: WNT geldt niet voor hen! Je zult als patiënt met een Ipad of Smartphone de spreekkamer in moeten om te achterhalen wat de diagnose is, wat de voorgeschreven behandelingen zijn en wat je daadwerkelijk krijgt van de specialist: en dan maar zien of de specialist zijn been kan stijf houden; privaat recht blijft van kracht. Contract is contract.
Dat is in een ziekenfondssysteem wel anders. Het is de Minister ontgaan. De ZN/ZN-leden weten dat maar al te goed.
17.
Ten behoeve van de macrobudgettaire beheersbaarheid zal de minister van VWS onderzoeken of het introduceren van een gedifferentieerd macrobeheersinstrument (MBI)
tot de mogelijkheden behoort3. Dit MBI zou bij positief onderzoeksresultaat ingezet kunnen worden als ultimum remedium in het geval er ondanks de gemaakte afspraken toch
overschrijdingen optreden van het budgettair kader huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg. Het onderzoek zal gericht zijn op de toepassing, de uitvoerbaarheid en juridisch
aspecten van de toepassing van een MBI.
18. De minister van VWS zal een uiterste inspanning doen om bij overschrijdingen van het budgettair kader huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg, indien uit de monitoring blijkt
dat de oorzaak van de overschrijdingen is gelegen in gewenste substitutie van zorg uit de tweede lijn naar de eerste lijn, inclusief substitutie op het vlak van de acute zorg, geen korting toe te passen, waarbij geldt dat indien sprake is van gecontracteerde gewenste substitutie deze te allen tijde buiten de werking van het MBI zal vallen.
19. De minister van VWS zal, alvorens een besluit te nemen over de omgang met overschrijdingen van het budgettair kader huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg en het eventueel inzetten van een MBI, in gesprek treden met de LHV, LVG/LOK/VHN en ZN aan de hand van de uitkomsten van het monitoringsinstrument.
–Wat is nu nog de rol van die private zorgverzekeraars? Het verdelen van het budget kan heel goed en goedkoper door een regionaal ziekenfonds. Aanhouden van reserves is niet nodig. Kan er direct 13 miljard euro belastinggeld terug naar de burger.
Geen wonder dat ZN het allemaal goed vindt; de hete kolen haalt de Minister voor hen uit het vuur en de ZN-leden mogen nog steeds als eersten uit de ruif vreten.
En met de aankondiging van populatie bekostiging wordt er ook niet meer gepraat over marktwerking en concurrentie.
Wat schreef het eigen adviesbureau van VWS ook weer? No cure, no pay? No pay, no cure? Honorering op uitkomsten en populatie bekostiging? Niet aan beginnen! Zegt zeer goed onderbouwd VWS zelf en wat beslist de Minister: we gaan het toch doen!
Vraagje: Wie ontbraken er bij de onderhandelingen bij deze Zorgdeal en waarom was de KNMP niet uitgenodigd?
Om met Rob Scheerder, ex-CTG, te spreken: ‘we worden in het pak genaaid”. (zie Skipr)
ANH Jansen
17 juli 2013 / 18:20