Hou dat geld maar
Edith Schippers profileert zich ineens als een straatvechtertje. Vorige week had ze het heel stoer over rondspugen in de Randstad, en nu begint ze ook al schoppen onder de kont uit te delen. Onder de kont van de zorgverzekeraars om precies te zijn. Die moeten hun hoge winsten maar snel gebruiken voor premieverlaging voor de verzekerde.
Je kunt daar moeilijk tegen zijn. Een paar tientjes minder uit de portemonnee is bij iedereen welkom als het tij economisch tegenzit. De zorgverzekeraars begrijpen dit en reageren dienovereenkomstig. CZ laat weten de premie al te hebben verlaagd en Achmea en VGZ verklaren zich bereid om dit te doen. Begrijpelijk, het laatste waarop een zorgverzekeraar zit te wachten, is ontevreden verzekerden.
Toch denk ik dat wij hiermee als verzekerden niet verder kijken dan onze collectieve neus lang is. De winst die de zorgverzekeraars hebben geboekt, komt maar van één kant: de daling van de geneesmiddelenprijzen. De substitutie van zorg van tweede naar eerste lijn moet zowel in de cure als in de ggz nog helemaal van de grond komen. De transities van de jeugdzorg en de langdurige zorg bestaan nog alleen maar op papier. En voor beide processen geldt dat de kost voor de baat uitgaat en dat we dus eerst zullen moeten investeren in veranderingen in de zorg voordat we daaraan ook maar één cent terugverdienen.
Mijn idee zou dus zijn: hou dat geld maar zorgverzekeraars. Laat je dwingend door de overheid opleggen hoe je het voor die substitutie en transitie moet besteden, monitor precies hoe je dit doet en laat ons dit tot drie cijfers achter de komma weten. Maar benut het wel om de omslag in de zorg te bewerkstelligen waarvan we allemaal roepen dat we die zo hard nodig vinden.
2 reacties
“Mijn idee zou dus zijn: hou dat geld maar zorgverzekeraars. Laat je dwingend door de overheid opleggen hoe je het voor die substitutie en transitie moet besteden, monitor precies hoe je dit doet en laat ons dit tot drie cijfers achter de komma weten.”
Wat is dan nog de toegevoegde waarde van de in theorie met elkaar concurrerende verzekeraars als de Overheid dan toch alles tot op 4 cijfers achter de komma moet voorrekenen en tot op de 100ste lid a sub c actie 24 van artikel 254 lid b beleidsregel substitutie Tweede naar Eerste Lijn moet opleggen?
De ratio van het experiment Zorgstelsel 2006 is onderuit gehaald door dezelfde economen die het hebben bedacht: uitgangspunt van de Standaard Game Theory en die is recent onderuit gehaald.
Uitgangspunt van het nieuwe model is de Prospect Theory.
De OESO geeft dan ook landen die zoekende zijn naar een gezondheidsstelsel het advies over te stappen naar een Scandinavisch model; je hoeft dan geen reserves achter de hand te houden, Basel 3 en 4 en 5 gelden niet voor Nationale Ziekenfonds systemen; de Overheid staat immers garant. Dat scheelt landen van omvang Nederland een 12 miljard euro aan reserves. Die kunnen in de zorg worden geïnvesteerd.
Dit inzicht is groeiende bij de politici en beleidsmakers/beslissers in dit land. BNR Zorgdebat van 8 april liet de verontwaardiging onder zorgverzekeraars horen.
En Andre Rouvoet kwam met het ultieme excuus voor het bestaan van de private verzekeraars: het is de politiek die ze heeft bedacht en op de markt gebracht, dus de politiek moet niet zeuren over macht en onmacht van verzekeraars.
Laat de verzekeraars dus maar een aanvullend of parallel systeem in de lucht houden, maar laat de basis door de politiek/overheid uitvoeren; NMa regels gelden dan ook niet meer als die al golden in dit land.
En als de Overheid de basis in handen heeft gelden de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur weer in de zorg. Dat is de allergrootste winst voor de gezamenlijke burgerij en bedrijven in dit land.
ANH Jansen
9 april 2013 / 13:08Hoe is het mogelijk Frank. Ik ben het weer helemaal met je eens. Vermoedelijk begrijp je dat alleen als je zelf hard moet werken om omslag van zorg te bewerkstelligen en er geen cent voor krijgt.
Ton Lassing
10 april 2013 / 17:06