Hyundai Tucson

Als een van de eerste merken kwam Hyundai met een middenklasse-SUV. Nu is er een nieuwe Tucson.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Hyundai

Hybrides zijn een zeer geschikte tussenstap voor wie nog niet toe is aan volledig elektrisch rijden. De combinatie van benzine- en elektromotor brengt de voordelen van beide aandrijflijnen samen. Deze nieuwe Tucson is er in alle drie de gangbare hybride-vormen. In alle gevallen is de benzinemotor een 1,6 liter met turbo. Er is een mild-hybrid (110 kW/150 pk), handgeschakeld of met een zeventraps automaat, waarin de elektromotor (12,2 kW) alleen onmerkbaar assisteert. 

Prijs vanaf € 34.995,- Bijtelling 22 procent

De testauto is een full-hybrid, de benzinemotor levert dan 132 kW/180 pk met een zestraps automaat en een 44 kW elektromotor. Op korte termijn komt er ook een plug-in hybrid met dezelfde benzinemotor en automaat, een 67 kW elektromotor en vierwielaandrijving. Deze plug-in hybrid kan aan de stekker en 56 kilometer volledig elektrisch rijden. 

Eenmaal op weg is op het dashboard van een full-hybrid te zien wanneer de elektromotor voor de aandrijving zorgt: dat is véél vaker dan verwacht. Menig bestuurder zal dit ontgaan, omdat de hele aandrijving zo stil is.
Aan vermogen en souplesse heeft deze Tucson geen gebrek, mede door de erg fijn schakelende automaat. In uiteenlopende omstandigheden (maar wel veel kilometers met de cruisecontrol op 100 km/u) bereikte ik over de hele testperiode een gemiddelde van bijna 1 op 16, soms met uitschieters richting 1 op 18. Voor een SUV van ruim 1.600 kg is dat erg netjes, maar een plug-in kan natuurlijk nog veel zuiniger uitvallen. 

‘Aan souplesse geen gebrek’

De nieuwe Tucson is een bijzondere verschijning door zijn scherpe lijnen, aluminium boog boven de zijruiten en koplampen die aan weerskanten bestaan uit vijf LED-strips. Het interieur is royaal voor vier volwassenen. De bagageruimte verschilt per versie, maar de testauto biedt minimaal 616 liter: dat is enorm. Het instrumentarium is op twee schermen volledig digitaal, met achter het stuur twee klassieke cirkels. De geteste topuitvoering gebruikt die als beeldschermpjes voor de dode-hoekcamera’s zodra de richtingaanwijzers zijn ingeschakeld. Jammer dat de veiligheids- en assistentiesystemen niet standaard op elke uitvoering zitten. Zoals adaptieve cruisecontrol, die overigens in het Nederlandse verkeer soms wat ruimte laat liggen door bijvoorbeeld te hard af te remmen. Helaas begrijpt de spraakbediende navigatie mij regelmatig niet. De Tucson rijdt verder erg prettig. Voor het veercomfort op kleine oneffenheden zou ik liever de kleinere (17”) velgen kiezen dan de 19-inch-exemplaren.

Conclusie: deze Tucson zal ongetwijfeld niet alleen trouwe klanten naar de Hyundai-showroom lokken, maar ook andere SUV-geïnteresseerden aanspreken. De vijf jaar onbeperkte garantie onderstreept Hyundai’s zeer hoge kwaliteitsniveau.