In dialoog
De zorginkoop voor de Wet langdurige zorg 2016 is een beetje een proces van vallen en opstaan geweest, blijkt uit de analyse die BMC in opdracht van Zorgverzekeraars Nederland verrichtte. Dat lag ook voor de hand. De omslag die in de contractering is gemaakt – kortweg: van spreadsheets naar dialoogmodel – was zowel voor de zorgaanbieders als de zorgkantoren groot. Het uitgangspunt voor de dialoog was een beschrijving van ontwikkelplannen van de zorgaanbieders op basis van een zelfanalyse.
Een goed reflectiemoment, stellen de aanbieders in het BMC-rapport, maar het was niet altijd eenvoudig om die ontwikkelplannen te laten voldoen aan de eisen van de zorgkantoren. Tegelijkertijd was het ook voor de inkopers bij de zorgkantoren soms een worsteling om de zorgdialoog te voeren, stelt Angela Bransen, beleidsadviseur zorg bij ZN in een interview.
Toch lezen we uit de analyse van BMC dat zowel de zorgaanbieders als de zorgkantoren ruimte zien om het dialoogmodel te ontwikkelen tot een gelijkwaardige relatie. BMC concludeert dat dit nog tijd en ervaring kost. En juist in dit licht is het waardevol om te zien dat de zorgkantoren breed gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid zorgaanbieders een opslag op het basistarief tot 3 procent te bieden en meerjarencontracten met ze af te sluiten. Dit schept de ruimte en rust voor de zorgaanbieders om de ontwikkelplannen door te voeren, die zo essentieel zijn om tot de kwaliteitsverbetering in de langdurige zorg te komen waarop staatssecretaris Martin van Rijn eerder dit jaar inzette met zijn plan van aanpak Waardigheid en Trots. Liefdevolle zorg. Voor onze ouderen.
11 reacties
https://assets.zn.nl/p/32768/Rapport%20dialoogmodel%20zorginkoop%20Wlz.pdf
Altijd zelf lezen.
Er staat heel wat anders in dan FvW ons wil doen geloven.
‘De uitkomst van de dialoog leidt niet tot differentiatie in de contracten
Zorgaanbieders geven aan dat er weinig ruimte is voor differentiatie in de uitkomsten van het dialoogmodel. De opslag is een verminderde korting op het NZa-tarief. Dat wordt gezien als
‘een sigaar uit eigen doos’ en niet als beloning voor zorgaanbieders die goed werk leveren of hard werken aan verbetering van de zorg.
‘Zorgaanbieders ervaren een verandering van een technisch en
financieel ingestoken gesprek naar een inhoudelijk gesprek.
Sommige zorgaanbieders vonden wel dat zij werden afgerekend op een verbeterpunt dat zij zelf op tafel hadden gelegd. Kwetsbaarheid tonen loont dan niet.’
Partijen moeten écht wennen aan het dialoogmodel
Contracteren en dialoog zijn een moeilijke combinatie. In contractonderhandelingen,
gedragen partijen zich strategisch ten opzichte van elkaar. De dialoog vereist een open houding naar de andere partij in een gelijkwaardige relatie.
Dat met elkaar laten rijmen kost nog tijd en ervaring.’
–Is er in het NL systeemmodel sprake van een gelijkwaardige relatie tussen zorgkantoor en zorgaanbieder? Kan die relatie ooit gelijkwaardig zijn of worden? En waarom niet?
Dialoog is prima, maar het schiet niet op als 1 partij, en steeds dezelfde, de conclusie mag trekken; ‘dit is het tarief, en daar zult u dat voor moeten doen’.
ANH Jansen
22 december 2015 / 16:21“Dat met elkaar laten rijmen kost nog tijd en ervaring” betekent iets anders dan “dat kan niet”. Het is een nieuwe aanpak die tijd vergt om te ontwikkelen. Het feit dat de zorgkantoren in veel gevallen bereid bleken meerjarencontracten af te sluiten, betekent dat ze bereid zijn het die tijd te gunnen.
Frank van Wijck
22 december 2015 / 16:49Veel meerjarencontracten afgesloten? Dat stelt FvW in zijn blog en op sociale media. Klopt dat?
Nou neen. Geen enkele stelt BMC advies.
‘Zorgaanbieders juichen de mogelijkheid toe om voor meerdere jaren een afspraak te maken over ontwikkelplannen. De meeste zorgaanbieders zouden ook graag meerjarenafspraken
willen maken over prijs en volume (= budget). Sommige zorgaanbieders hebben wel overeenstemming bereikt over de ontwikkelplannen en 3% gehonoreerd gekregen, maar
hebben afgezien van meerjarige contractering omdat de voorwaarden die daaraan verbonden zijn niet aantrekkelijk gevonden werden.
Met name de administratieve lasten die met de meerjarige contractering (periodieke monitoring) verband houden, stuitten op
bezwaren. Hoewel er wat betreft de ontwikkelplannen met een groot aantal zorgaanbieders meerjarige afspraken zijn gemaakt, zullen alle zorgaanbieders voor 2017 opnieuw moeten
meedoen aan de procedure’.
–Alle zorgaanbieders zullen voor 2017 opnieuw moeten meedoen aan de procedure!
Waarom stelt FvW dan dat er veel meerjarencontracten zijn gesloten?
Een beetje spin mag van de vrijwillige woordvoerder, we leven in een participatie samenleving, van de verzekeraars worden verwacht, maar de argeloze lezers zo op het verkeerde been zetten is voor een journalist/blogger toch uit den boze.
Dit komt de geloofwaardigheid van FvW niet ten goede.
ANH Jansen
22 december 2015 / 16:56Angela Bransen in dit interview (http://www.waardigheidentrots.nl/actueel/zorginkoop-wlz-2016-spreadsheets-naar-dialoogmodel/): “Ook zijn met heel veel aanbieders meerjarenafspraken gemaakt. Dit is bewust gedaan om rust in het veld te creëren en commitment te bieden, en soms ook omdat de ontwikkelplannen vragen om een meerjarenperspectief”. Wel hebben in een aantal gevallen vooral de kleine aanbieders bewust gekozen voor contracten van een jaar en afgezien van het extra budget, omdat de zelfanalyse en verbeterplannen een te grote investering van hen zouden vergen.
Frank van Wijck
22 december 2015 / 17:15Het komt mij toch telkens voor dat Frank van Wijck alles wat zorgverzekeraars, en zeker ZN, zeggen voor zoete koek lijkt te slikken. Niet of nauwelijks kritische kanttekeningen, een uitspraak van een medewerker van ZN worden aangehaald als ‘bewijs’. Telkens weer treffen we een weinig objectieve insteek, en dat zou je van een journalist wel mogen verwachten, lijkt me. Al is het een weblog. Want er staat (ook) ‘journalist’ in de aanhef. Tijd voor een kritischer blik op (het gedrag van) zorgverzekeraars Frank. De rest van Nederland ging je al voor, zelfs de zorgverzekeraars zelf.
Edwin Brugman
22 december 2015 / 19:45Er is geen bewijs, er is een proces in ontwikkeling. Daarmee kun je twee dingen doen. Je kunt zeggen dat het toch wel niets zal opleveren. Of je kunt beschrijven wat er gebeurt en benieuwd zijn naar wat het gaat opleveren.
Frank van Wijck
22 december 2015 / 20:25De Redactie van Arts en Auto neemt nadrukkelijk afstand van een ieder die de journalistieke onafhankelijkheid van de heer van Wijck betwijfelt.
Wij begrijpen de zorgen van zorgverleners, en wij zijn het, als ex- zorgverlener, vaak oneens met de heer van Wijck.
Wij nemen echter afstand van persoonlijke aanvallen door zorgverleners op de heer van Wijck.
Martin Enskin
22 december 2015 / 20:49Merkwaardig dat het BMC rapport door Frank van Wijck terzijde wordt gelegd om de woordvoerder/beleidsadviseur van ZN, de koepel van een partij die de Dialoog voert, enige stellingen te laten doen die door BMC juist zijn ontkracht; Geen enkele meerjarencontracten! Er zijn geen meerjarencontracten afgesloten, niet met grote partijen, niet met kleine partijen. Niemand!
Iedereen moet in 2017 opnieuw meedingen.
Daar is toch geen woord Frans bij? ZN geeft BMC een opdracht een rapport te schrijven en dat bevalt ZN niet? Zo iets? En dan maar hopen dat niemand het gaat lezen? Zo iets?
Waar zijn de uitspraken van de woordvoerster van ZN op gebaseerd? Welke bewijzen kan zij aanvoeren voor haar stellingen? Heeft ZN een tweede rapport laten opstellen, een soort second opinion?
Meerjarencontracten in een zo dynamisch veld, lees bezuinigingen en taakstellingen, als de wlz en wmo lijken mij overigens onmogelijk.
Naast het schaakbord waarover de Dialoogpartijen zich buigen zijn er immers ook nog de schaakborden met VWS en ZN/ZN-leden/Zorgkantoren en het schaakbord VWS en Gemeenten.
Aan het schaakbord van VWS en burgers/eigen betalingen als wordt pas geschoven als op de eerste borden geen resultaat wordt geboekt; dan kan de burger betalen!
Vraag blijft dus waarom Frank van Wijck het BMC rapport negeert en argeloze lezers zo op het verkeerde been zet.
Dat de woordvoerder/beleidsadviseur dat doet is aan de rolvastheid van ZN/ZN-leden te wijten; verzekeraars/zorgkantoren nemen hun taak zeer serieus en bereiken heus echt wel wat. Echt wel. Welles.
anh jansen
22 december 2015 / 21:38BMC rapport blz. 20-21: “In de drie zorgsegmenten zijn relatief weinig aanbieders met eenjarige contracten. In de VVT en GZ hebben bijna driekwart gecontracteerde aanbieders een meerjaren contract met opslag gekregen. De GGz laat een ander beeld zien. Iets meer dan de helft van de gecontracteerde aanbieders heeft een overeenkomst met het basistarief afgesloten en 43 procent heeft een meerjaren contract met opslag gekregen”.
Frank van Wijck
22 december 2015 / 22:40Veel verwarring bij nieuwe zorginkoop Wlz: http://www.zorgvisie.nl/Financien/Nieuws/2015/12/Veel-verwarring-bij-nieuwe-zorginkoop-Wlz/
Dialoogmodel
Hoewel de onderzoekers melden dat zorgaanbieders, cliëntenraden en zorgkantoren positief zijn over het nieuwe ‘dialoogmodel’, zijn er ook nog veel onduidelijkheden. Inkopen op basis van een dialoog tussen aanbieder en zorgkantoor in plaats van op basis van vaste inkoopdocumenten, blijkt niet zo eenvoudig. Zo voldoen de plannen die aanbieders moeten indienen om de zorg te verbeteren vaak niet aan de eisen van de zorgkantoren, schrijven de onderzoekers. Ook het SMART maken van de plannen bleek soms een obstakel. Zorgaanbieders vinden dat plannen SMART moeten zijn, maar geven aan dat het soms ook overgewaardeerd wordt. SMART leidt volgens sommigen tot versimpeling van de werkelijkheid. ‘Niet alles wat voor klanten beter is, is objectief en eenvoudig meetbaar.’
Kleine aanbieders
Het merendeel van de kleinere zorgaanbieders heeft bovendien geen plannen ingediend, omdat zij onvoldoende capaciteit beschikbaar hebben om de plannen te maken en uit te voeren. Het financiële voordeel weegt voor hen vaak niet op tegen de investering om de plannen te maken.
Uniformiteit
Zorgkantoren en aanbieders hebben volgens de onderzoekers meer handvatten nodig om een afspraak te vertalen in een meetbaar resultaat. Het rapport laat zien dat er meer scherpte en duidelijkheid moet komen over waar uniformiteit tussen zorgkantoren het meest effectief is en waar einge invulling voor het zorgkantoor meerwaarde biedt.
G K Mitrasing
23 december 2015 / 07:29Dit is het tarief en u moet er dat voor doen. 2015. De Dialoog in Monoloog vorm. Eerst 10% aftrekken en dan 3% verhogen? Je levert dan nog altijd 7% in.
Eerst van het maximum tarief NZa opgelegd wat afdoen in kader van de Dialoog en dan wat teruggeven, zonder differentiatie; na aftrek van kosten gemaakt door de zorgkantoren. Wie is dan de winnaar? En is er sprake van een Dialoog?
Je weet wat je hebt gedurende iets langere tijd en je weet niet wat je krijgt na afloop. Op hoop van zegen. De Zorg wordt duur betaald.
En allemaal aantreden op appel voor 2017!
En om welke ‘meerjarige contracten’ gaat het?
3.8
De uitkomst van de dialoog leidt niet tot differentiatie in de contracten
Meerdere zorgkantoren hebben aangegeven dat hun inzet was
om zorgaanbieders zoveel mogelijk de 3%-opslag toe te kennen.
Deze houding moest een bijdrage leveren aan de dialoog,
de inhoudelijke samenwerking en het onderlinge vertrouwen.
Zorgaanbieders geven aan dat de context waarbinnen het dialoogmodel vorm krijgt weinig ruimte geeft. De ruimte voor
de dialoogafspraken wordt gerealiseerd door eerst een bepaald
percentage af te romen van de NZa-maximum tarieven.
Het afromen van het maximumtarief wordt gezien als ‘afpakken’
van geld dat noodzakelijk is voor het bieden van goede zorg.
De opslag die kan worden verkregen wordt in dat perspectief
gezien als ‘een sigaar uit eigen doos’ en niet als een extra beloning voor zorgaanbieders die goed werk afleveren of hard werken aan verbetering van de zorg.
Hoewel er wat betreft de ontwikkelplannen met een groot
aantal zorgaanbieders meerjarige afspraken zijn gemaakt, zullen alle zorgaanbieders voor 2017 opnieuw moeten meedoen aan de procedure.
Het betreft dus ontwikkelplannen!
–2015 was meetjaar. Alle ‘meerjarige’ contracten lopen af in 2017.
Dan zijn blijkbaar de sigaren uit eigen doos opgerookt.
anh jansen
23 december 2015 / 11:29