Joehoe, patiënten! Hiero!

Dat je als zorgaanbieder de aandacht moet trekken, om te voorkomen dat patiënten aan je deur voorbij gaan ten gunste van een andere zorgaanbieder, begrijp ik. Maar trek dan alsjeblieft de aandacht op basis van de inhoud, de kwaliteit van zorg waarmee je je onderscheidt. Ga niet – zoals het St Antonius Ziekenhuis nu doet – een campagne starten om te laten weten dat in Leidsche Rijn en Overvecht ziekenhuisgebouwen staan die mensen misschien nog niet kennen.

In het AD geeft een woordvoerder van het ziekenhuis uitleg bij de campagne. Die heeft te maken met het feit dat Utrechters na de sluiting van de oude locaties in Overvecht en Oudenrijn nog niet vanzelfsprekend de weg naar de twee nieuwe locaties weten te vinden. “Voorheen hadden we twee ziekenhuizen in de stad waar veel mensen zo binnenwandelden.” Een raar zinnetje vind ik dat. Ik ben meteen bij mijzelf te rade gegaan: Wanneer zag ik voor het laatst tijdens een wandeling een ziekenhuis staan en dacht ik: ‘Goh wat leuk, een ziekenhuis, laat ik daar eens gewoon even binnenwandelen’? Helaas, mijn kleine zelfonderzoekje leverde geen enkel concreet resultaat op.

Misschien zijn tegenvallende omzetten en teruglopende aantallen patiënten wel gewoon een gegeven in de ziekenhuiswereld van dit moment. Gelet op het overheidsbeleid – met de beoogde substitutie van zorg van tweede naar eerste lijn – is dat in ieder geval wel de bedoeling.

Delen