Knippen en scheren
Kijk eens wat vaker in de spiegel van de kapper, luidt de boodschap van Arie Nieuwenhuijzen Kruseman, voorzitter van de artsenfederatie KNMG. Hij richt die boodschap tot de medisch specialisten, die zich naar zijn mening nog steeds veel te veel heer en meester voelen over hun patiënten. Ze laten de patiënt gerust uren in de wachtkamer zitten, in plaats van rekening te houden met het feit dat die ook een gevulde agenda heeft. De medisch specialisten zouden een voorbeeld moeten nemen aan de kapper, waar je bij binnenkomst een kop koffie krijgt en nooit onnodig lang hoeft te wachten als je op afspraak binnenkomt.
Kruseman verwacht dat er nog een generatie overheen zal gaan voordat de cultuuromslag tot stand is gekomen die dokters doet inzien dat ze meer patiëntgericht moeten werken. Ik denk dat het sneller kan. Laat iemand eens de moeite nemen om een lijst uit te draaien van alle medisch specialisten die een deel van de week in het ziekenhuis werken en een deel van de week in een zelfstandig behandelcentrum of een privéskliniek. En leg naast die lijst dan eens de productiecijfers die deze medisch specialisten in het ziekenhuis halen en in die private setting. Corrigeer die cijfers voor de tijdbesteding aan verplichtingen die in het ziekenhuis wel gelden en in de andere setting niet. En beboet de medisch specialisten op hun ziekenhuisomzet voor het tijdsverschil dat uitpakt in het nadeel van de patiënt. Wedden dat ze het dan in een paar maanden doorhebben?