Kwaliteit?

Voor dit verzekeringsjaar is negen procent van de verzekerden overgestapt naar een andere zorgverzekering. Ontevredenheid over de zorgverzekering op zich blijkt daarbij feitelijk geen rol te spelen, concludeert het Nivel op basis van uitvraag in haar Consumentenpanel Gezondheidszorg. Geen verrassing, want de meeste mensen zijn in hoge mate tevreden over hun zorgverzekeraar, concludeerde de Autoriteit Consument & Markt een jaar geleden.

Waarom dan toch overstappen? De belangrijkste reden daarvoor is de hoogte van de zorgpremie, concludeert het Nivel nu. Begrijpelijk, want het verschil tussen de goedkoopste en de duurste basisverzekering die iemand kan nemen, is fors, maar liefst 468 euro. Maar ook een beetje teleurstellend, want kijkt de verzekerde dan helemaal niet naar de kwaliteit van wat hij voor dat geld krijgt?

Kijkt de verzekerde dan helemaal niet naar de kwaliteit van wat hij voor dat geld krijgt?

Voor een goede werking van het stelsel zou de verzekerde dat wel moeten doen, stelt het Nivel terecht. Toch blijkt de kwaliteit van zorg al jarenlang nauwelijks een reden te zijn om te kiezen voor de ene of juist de andere zorgverzekering. Daaruit kunnen op verschillende niveaus conclusies worden getrokken. Het ene is dat van de verzekerde, die de prijs belangrijker vindt, om de voor de hand liggende reden dat hij die nu eenmaal iedere maand moet betalen.

Het andere niveau is dat van de zorg, die het de verzekerde bepaald niet gemakkelijk maakt om goed zicht te krijgen op de kwaliteit van het aanbod. Wat dit betreft is de zorg nog steeds goeddeels een black box. En daar heeft ze weinig moeite mee.

Delen