Leer van ’s Heeren Loo
Prachtig nieuws over ’s Heeren Loo, de aanbieder van zorg voor verstandelijk gehandicapten die zijn cliënten internettoegang biedt. Een terechte en belangrijke ontwikkeling, want een zorgaanbieder die zijn cliënten beter wil laten deelnemen aan de maatschappij, kan niet om internet heen.
Twee maanden geleden interviewde ik voor het vaktijdschrift Zorgmarkt medewerker social media Erica van Harn van ’s Heeren Loo, en zei sprak toen over het fervente Facebook- en Hyvesgebruik van de cliënten. “Als zij dergelijke social media niet tot hun beschikking zouden hebben, zouden zij in hun zoektocht naar participatie in de samenleving direct al op een enorme achterstand staan ten opzichte van anderen”, zei ze. Zo is het.
Maar ’s Heeren Loo doet veel meer. Het heeft bijvoorbeeld een toepassing met pictogrammen ontwikkeld die cliënten in staat stelt zelf een grote rol te spelen in de samenstelling van hun persoonlijk plan. In het verlengde hiervan ligt een e-learningprogramma dat cliënten helpt om zelf taken uit te voeren, zoals boodschappen doen, koken of koffie zetten. Cruciale stappen om op termijn zelfstandig wonen mogelijk te maken voor de cliënten voor wie dit reëel is. Verder heeft ’s Heeren Loo voor cliënten met moeilijk verstaanbaar gedrag een community ontwikkeld die bedoeld is voor de cliënten zelf, hun ouders en hun begeleiders.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. ’s Heeren Loo toont hiermee lef, want deze patient empowerment geeft cliënten een grotere stem in hun behandelplan en betekent dus dat de medewerkers mee moeten veranderen. Maar het beseft gelukkig dat dit in het belang van die cliënten is en handelt daar dus ook naar. Ga erheen, ga kijken, het is prachtig wat daar gebeurt.