Leren en kennis delen

Hoe ironisch is dit. Een van de lezers die op www.telegraaf.nl reageert op het bericht over de inbraak op de server van het Groene Hart Ziekenhuis, schrijft: “Ik heb indertijd (…) meegedeeld niet aan het elektronisch patiëntendossier te willen meedoen. Dus ik neem aan erop te kunnen vertrouwen dat al mijn gegevens uitsluitend op papier worden bijgehouden en daardoor niet door een computermannetje gehackt kunnen worden.” En het Groene Hart laat weten: “De medische gegevens betreffen papieren bestanden die gedigitaliseerd werden.” De conclusie is dus dat juist de mensen die hebben aangegeven dat ze niet willen dat hun patiëntgegevens via het EPD beschikbaar zijn, het slachtoffer zijn geworden van de Groene Hart hacker.

Op Twitter lees ik de vraag of de hack een klap is voor de voorstanders van het (al dan niet landelijk) EPD. Dat lijkt mij niet, want het doel van het EPD is beter afgestemde zorg voor de patiënt. Ook de door De Telegraaf gestelde vraag of de bestuurders van het ziekenhuis nu moeten opstappen, vind ik niet relevant. De bestuurders hebben een statement uitgegeven waarin ze laten zien hun verantwoordelijkheid voor het gebeurde te erkennen en er niet voor weg te lopen. De informatie die ze op de FAQ-pagina van hun website over het voorval bieden, is goed en geeft alle antwoorden die op dit moment gegeven kunnen worden. De bestuurders ontslaan is daarom vooralsnog een onzinnige reactie. In dit soort zaken zijn drie dingen van belang: 1) de fout erkennen en erover informeren, 2) het probleem op zodanige wijze oplossen dat het niet meer kan optreden, 3) de oplossing delen zodat anderen er hun voordeel mee kunnen doen. Mensen ontslaan is afreageren. Kennis delen is kennis vermenigvuldigen.

Delen