Lokkertje
In mijn woonomgeving, Amsterdam Noord, is de strijd om de tandartspatiënt losgebarsten. We hebben hier nog diverse eenpitters, die de komst van de grootschalige groepspraktijk Tandarts Liem aan het Albatrospad over het algemeen goed overleefd hebben. Mensen wisselen niet zomaar van tandarts, omdat ze de relatie met deze beroepsbeoefenaar belangrijk vinden. Rob Barnasconi, destijds voorzitter van de (toen nog niet Koninklijke) NMT, zei me eens dit heel goed te begrijpen omdat je niet iedereen met zijn vingers in je mond toelaat. Ik kon dat beamen.
Hierom vraag ik mij af hoe succesvol de relatieve nieuwkomer Dental Amsterdam Noord gaat zijn met de manier waarop die zijn aanwezigheid in onze contreien aankondigt. Afgelopen zaterdag viel een foldertje met een kortingsbon in onze brievenbus, voorzien van een keurig knipstrookje. Aan de ene zijde belooft dit dat ik bij wijze van zomeraanbieding gebruik kan maken van een gratis controle en (indien nodig) foto’s. Aan de andere zijde vermeldt het dat ik als alternatief hiervoor recht heb op een VVV-bon ter waarde van tien euro als ik mij aanmeld als nieuwe patiënt.
Op dit moment ga ik nog voor mijn controles naar een van die eenpitters onder de tandartsen in mijn stadsdeel. Maar die gaat binnen afzienbare tijd met pensioen en dan zal ik moeten overstappen. Kies ik dan voor de kortingsbon/gratis controle of kijk ik naar wat de praktijk aan tandheelkundige zorg te bieden heeft? Over die vraag hoef ik niet lang na te denken. Ik kan gevoelig zijn voor een folder in de bus die korting bij Dirk van den Broek vermeldt voor de boodschappen die ik wekelijks nodig heb (en waarvoor ik gewoonlijk naar Albert Heijn ga). Maar als ik een nieuwe tandarts zoek vind ik zo’n lokkertje toch minder interessant.
1 reactie
Dit zou een levendige gesprek opleveren, maar in een schriftelijke reactie beperk ik me tot dat wat ik lees. Vooral de laatste alinea prikkelt; daar wil ik graag op ingaan. Ik nodig je uit om met open vizier hiernaar te kijken met mij.
Hoe kun je erachter komen of een mondzorgverlener heeft wat jij zoekt? Mond-tot-mond reclame en beoordelingssites hebben hun plek, maar een langdurige relatie is gestoeld op de eigen ervaring en oordeel. De reden dat je ooit patiënt werd is niet per sé dezelfde reden waarom je patiënt blíjft. Kijk eens naar wat hier werkelijk geboden wordt. Een solopraktijk bij jouw in de buurt die ruimte heeft voor nieuwe inschrijvingen. Dat is al een redelijke ‘match’ in jouw geval. Nog mooier, en zeker voor jou als medisch journalist, een kans om de mondzorgverlener te ontmoeten en vragen te stellen die voor jou belangrijk zijn. Zo vaak krijgt men die kans niet. Nieuwe inschrijvingen gebeuren vaak telefonisch, zonder een eerste kennismakingsgesprek. Nu kan dat wel, en nog gratis ook. Welke vragen belangrijk zijn weet je zelf, maar je zou kunnen denken aan vragen over bijv. het hanteren van richtlijnen, welke medewerkers er in dienst zijn en sowieso heb je de kans om te toetsen of er een goede communicator in deze tandarts schuilt. Waarschijnlijk precies die dingen waar jij een mondzorgverlener op beoordeelt. Zoals je schrijft, ooit zul jij een nieuwe tandarts nodig hebben en alvast enige onderzoek helpt je tzt. beter je keus te maken. Bronnen zijn voor journalisten niet onbelangrijk, waarom zou je niet gaan kijken? Dichter bij de bron kun je niet komen, Frank!
Lisa Bakker-Ruggieri, mondhygiënist
Lisa Bakker-Ruggieri
24 juni 2015 / 13:11