Luchtfietserij

Frank van Wijck
Frank van Wijck is medisch journalist en houdt als freelancer op maandag, woensdag en vrijdag een weblog bij op de website van Arts en Auto. Lees alle artikelen van Frank van Wijck

Ondernemer Gerard van Grinsven was in Nederland om iets te vertellen wat nog niemand in de zorg wist: de medewerker is de belangrijkste bouwsteen van een zorgorganisatie. De zorg moet vermenselijkt worden, stelt hij, en de ziekenhuizen moeten dit bewerkstelligen door zich meer te richten op de medewerkers. Op dit moment is dit volgens hem niet het geval, en draait alles om de bestuurder.

Is dit waar? Ik geloof er weinig van. In een praatprogramma als Jinek of Pauw zal inderdaad eerder een bestuurder aan tafel zitten dan een verpleegkundige. Al zal die bestuurder daar dan overigens als het goed is niet zitten om over zichzelf te praten, maar over de zorg. Maar vraag je het de patiënt, dan zal die het waarschijnlijk weinig uitmaken wie de bestuurder van het ziekenhuis is. Sterker nog, hij zal dat in veel gevallen niet weten. Zijn behandelend arts kent hij wel, de verpleegkundigen die er voor hem zijn ook. Met andere woorden: de patiënt weet allang dat die medewerkers de bouwstenen van het ziekenhuis zijn, die heeft Van Grinsven niet nodig om hem dit te vertellen.

De patiënt weet allang dat de medewerkers de bouwstenen van het ziekenhuis zijn

Maar Van Grinsven vindt het blijkbaar toch nodig om die boodschap uit te dragen. En meer dan dat: als het aan hem ligt, wordt ieder ziekenhuis een community center for well-being, een plaats waar de patiënt een zó hotelgericht aanbod krijgt, dat die alleen nog maar naar dat ene ziekenhuis toe wil. Ik zou er geen enkel bezwaar tegen hebben als een paar ziekenhuizen deze If Disney ran your hospital-route inderdaad kiezen en als een hele horde patiënten achter deze hype aanrent. Dan kunnen patiënten die voor medische kwaliteit kiezen tenminste met kortere wachttijden terecht in een ziekenhuis dat zich gewoon tijdloos dáármee onderscheidt.

2 Reacties Reageer zelf

  1. Frank Rekers
    Geplaatst op 12 juni 2018 om 22:02 | Permalink

    Investeren in de medewerkers blijft een noodzakelijke voorwaarde. Als 10% van de medewerkerstevredenheid stijgt, stijgt de klantentevredenheid met 30%. Het heeft direct effect op het plezier, het ziekteverzuim, het verloop en dat is voelbaar voor de gast.

  2. Frank van Wijck Frank van Wijck
    Geplaatst op 12 juni 2018 om 22:21 | Permalink

    Zeker, maar dat weet een zorgaanbieder ook echt wel. Gelet op de personeelstekorten in de zorg is iedere medewerker er één.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*