Marketing
Op de social media wordt al een week of anderhalf gediscussieerd over de relatie tussen zorg en marketing, of liever gezegd over het ontbreken van die relatie. De marketing- en communicatieprofessionals in de zorg vinden dat ze binnen hun instellingen onvoldoende medewerking krijgen van artsen, medisch specialisten en wetenschappers voor de marketing en communicatie over de eigen organisatie.
Op zich is dit begrijpelijk, want veel van die artsen, medisch specialisten en wetenschappers waren al actief in de zorg toen die nog een gesloten bolwerk was. Ze zijn eraan gewend dat de patiënten vanzelf komen, op doorverwijzing van de huisarts. De marketing- en communicatieprofessionals die nu in de zorg actief zijn, hebben blijkbaar sneller door dan veel van die artsen, medisch specialisten en wetenschappers dat inmiddels veel veranderd is. De tijd van ‘goede waar behoeft geen krans’ is voorbij. Be good and tell it – de basisles van de marketing – heeft ook zijn weg gevonden naar de zorg.
Gisteren werd de discussie op Twitter nieuw leven ingeblazen, toen enkele Twitteraars met onbegrip reageerden op de stelling van Jos de Blok van Buurtzorg: “Wij doen niet aan marketing.” In het vervolg van de discussie voegde hij hier zelfs aan toe: “Marketing is funest voor goede zorg”. Ik deelde de verwondering van de Twitteraars die hierop reageerden, want ik zie Jos de Blok nu juist als het voorbeeld bij uitstek van iemand die die marketing basisles Be good and tell it bijzonder goed weet te benutten. Marketing is de kroon op je werk die je je kunt veroorloven als je zorg goed is.
Maar het is natuurlijk heel on-Nederlands om hardop te zeggen dat je ergens goed in bent.
5 reacties
Een heel aardig stuk, dat aardig wat te maken heeft met marketing stond gisteren in het NRC:
¨kies-ons-elders-overlijdt-u-sneller !! ” .
“Zoals de overlevingstijd van terminale patiënten wordt beïnvloed door keuzes voor of tegen ‘doorbehandelen’, zo wordt ziekenhuissterfte beïnvloed door beslissingen over opname en ontslag van ernstig zieken. Bedenk de gevolgen als ziekenhuizen gaan concurreren op mortaliteits- of overlevingscijfers . Die slag kent alleen een verliezer: de patiënt, die ermee geholpen zou moeten zijn. Ophouden dus met die dure transparantiegekte.”
E.Kriek
22 augustus 2015 / 09:53Ziekenhuizen moeten nooit gaan concurreren op mortaliteits- of overlevingscijfers. Hun medische staven moeten die cijfers gebruiken om te leren van elkaar.
Frank van Wijck
22 augustus 2015 / 11:00Daar lag hij dan. Van Puffelen.In de ambulance. Gesprongen aneurysma.
Nog net bij kennis.
Wanhopig keek hij naar de monitor.
Geen hartritme en saturatie, maar een video van de Intensive Care van het concurrerende ziekenhuis 50 kilometer verder.
Aantrekkelijke verpleegkundigen m/v in beeld. Ron Brandsteder, in het wit gekleed als dr. Bernard, spreekt van Puffelen geruststellend toe:
“Kies ons. De kans dat u bij ons over 6 maanden leeft is 0,4% groter dan bij onze concurrenten” .
“Rijdt u toch maar door, chauffeur”.
Het waren van Puffelen’s famous last words.
E.Kriek
22 augustus 2015 / 12:30Dan heeft FvW blijkbaar de laatste publicatie van KPMG Plexus niet gelezen; What Works.
Met daarin een als zeer positief en onderscheidend omschreven ProvenCare van Geisinger Health Systems.
ProvenCare blijkt volgens de eigen statistieken, nagerekend en gecontroleerd door onze eigen David Ikkersheim KPMG Plexus, de In hospital Mortaliteit te hebben teruggebracht van 1,5% naar NUL!
NUL! Niemand gaat in een ProvenCare Ziekenhuis dood! Geen sterfte! Niet verwonderlijk dat je dan een toeloop krijgt van patiënten. Geisinger health heeft dan nu ook bouwplannen voor een ziekenhuis met 10 miljoen bedden. Iedereen wil liggen in een bed van ProvenCare. Je gaat er niet dood!
In Hospital Mortality 0%. ProvenCare! Wat wil je nog meer?
Hoe zit het met de ontslag uit het ziekenhuis? De sterfte in zorghotels, verpleeghuizen, in ambulances, in het eigen bed? Is er wellicht een statistisch verband tussen afname tot 0 bij ene indicator en een gigantische stijging bij de andere?
Daar geven ProvenCare en KPMG Plexus geen antwoord op.
Alles, maar dan ook alles moet wijken om de invoering van populatie bekostiging en honorering op ‘uitkomsten’ er doorheen te krijgen.
Dit krijg je als je het TINA model aanhangt. Hopen dat dit soort statistische blunders en bijzonder gammele onderzoeken niet worden gezien of doorgeprikt.
De aarde als pannenkoek met een poffertje erboven.
Dat wereldbeeld krijg je als je aanhanger van de TINA bent.
Voor de Erasmus Geleerden zit er voorlopig geen enkele prijs in; er is volgens hun kennis geen alternatief voor het NL zorgstelsel.
Dus gaat ook de In hospital mortality in Nederland ook naar NUL!
anh jansen
22 augustus 2015 / 14:12Overigens is het in het TINA model Zorgstelsel NL zinloos om als zorgverlener te gaan doen aan adverteren e.d. ; de verzekeraars zijn degenen die je als zorgaanbieder moet hebben. Zonder contract ben je kansloos. Verzekerden worden door hun verzekeraar gestuurd naar de aanbieder met een contract. Het MBI en per 2016 de MBH voorzien in voldoende druk om dat gedaan te krijgen.
In regio’s met zorgverleners in onderlinge concurrentie is Mond op mond reclame nog immer dan de beste manier. Scheelt heel geld in kosten en die uitgespaarde kosten kan je verrekenen met de aanbestedingsprijs in bijvoorbeeld kavels Wijkverpleging in Utrecht, Ommen, Zwolle e.d.
Niet voor niets is Buurtzorg daar de grote winnaar; In alle vier testgebieden gewonnen. 3 jaar contract. Verzekerden van Achmea die wijkverpleging nodig hebben als IDEA pakjesmodel zien. Gemiddelde prijs. Gemiddelde zorg. Niemand weet vooraf welke verzekerde de gemiddelde is. Dus gaan we drukken en drukken.
En het ventiel in dit concept? Meer ziekenhuisopnames als het IDEA toch verlieslatend gaat worden? Meer verpleeghuisopnames? Meer Hospice? Meer uitzendingen naar landelijke gebieden om aan te sterken? Wat achter de voordeur van de Achmea wijkverpleegde verzekerde gebeurd blijft achter de voordeur. Dat biedt mogelijkheden.
Prima Marketing van Achme. Lumpsum financiering doet de samenwerking verbeteren en de kwaliteit verhogen. PvdA woordvoerster Zorg trapt er met open ogen in.
Door het IDEA pakjes model in de farmacie heeft Achmea inmiddels 300.000 verzekerden verloren. Goed he? Wat een kwaliteit!
Mond op mond reclame is de beste reclame.
Achmea zelf bewijst het.
anh jansen
22 augustus 2015 / 14:27