Prijzenslag
Betalen zorgverzekeraars te veel voor medische hulpmiddelen, zoals Wim van der Meeren van zorgverzekeraar CZ stelt? Ik durf er best mijn hand voor in het vuur te steken dat hij gelijk heeft. Voor producten die via tussenhandel bij de eindgebruiker terecht komen, geldt altijd dat er meer voor betaald wordt dan strikt nodig is. Consumenten hebben dit allang ontdekt. Daarom komen er ook steeds meer lege plekken in onze winkelcentra. De winkels die daar in het verleden zaten, zijn weggevaagd door internet. Vraag maar aan Hans Breukhoven.
CZ liet stomazakjes in China maken voor zeventien eurocent per stuk. Iets soortgelijks is ongetwijfeld mogelijk voor heel veel andere medische hulpmiddelen. En de tussenhandel heeft beslist een probleem als ze zich verweert door te stellen dat de kwaliteit van zulke goedkope fabrikanten te wensen over zal laten en dat de patiëntenzorg er dus mee in het geding kan komen. Medische hulpmiddelen zijn geen geneesmiddelen. De wetgeving waaraan moet worden voldaan om een medisch hulpmiddel op de markt te mogen brengen, is aanzienlijk minder streng dan die van een geneesmiddel. De kwaliteitseisen waaraan moet worden voldaan, zijn veel minder hard omschreven.
Een zorgverzekeraar die zegt: ik kan dezelfde kwaliteit inkopen voor veel minder geld, plaatst de leverancier dus wel degelijk voor een probleem. Dit neemt niet weg dat het zeker geen kwaad kan als een zorgverzekeraar die daadwerkelijk overgaat tot rechtstreekse inkoop bij goedkope productenten, de producten vooraf laat toetsen door een patiëntenpanel. Die patiënten zijn verzekerden tenslotte. Die wil je als zorgverzekeraar wel te vriend houden.
7 reacties
En de hofnar van de zorgverzekeraars kan ook de vraag stellen: waarom nu en niet 7 jaar geleden? Wat deed CZ al die jaren met hun inkoopbeleid? En ziet CZ zichzelf niet als een dure tussenhandelaar?
Of komt het door de afschaffing van de ex post verevening die voor verzekeraars vervalt?
Laat die vragen maar aan de hofnar van de huisartsen over 😉
In afwachting van een mooie reactie…
G K Mitrasing
3 juni 2013 / 13:32En zo heb ik er dus weer een geuzennaam bij zie ik. Bedankt daarvoor. De vraag “Waarom nu in plaats van eerder?” vind ik minder relevant dan het gegeven dát het gebeurt.
Frank van Wijck
3 juni 2013 / 14:48CZ is zelf een (heel dure) tussenhandelaar. Het is dat de patiënt niet te kiezen heeft (zorgwet, dank, Hoogervorst) in dit geval, anders zouden de verziekeraars er al heel snel tussenuit zijn.
Ergo: verhaaltje voor de vaak.
Bart Bruijn
3 juni 2013 / 14:52Wat vliegt de tijd.
http://www.ecorys.nl/contents/uploads/factsheets/190_1.pdf
Sectorstudie medische hulpmiddelen
Onderzoek naar de structuur en werking van de markt voor medische hulpmiddelen
Opdrachtgever: de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) & het Ministerie van Volksgezondheid , Welzijn en Sport (VWS)
Rotterdam , 1 december 2011.
Pagina 16 en volgende:
Zorgverzekeraars en medische hulpmiddelen
Zorgverzekeraars spelen een zeer beperkte rol als het gaat om sturing op inkoop en gebruik van medische hulpmiddelen in de intramurale sector. Verder is er vaak ook weinig zicht op de
economische kosten en baten van hulpmiddelen. Zorgverzekeraars zijn weliswaar verantwoordelijk voor een fors deel van het budget van instelling en, maar voornamelijk sturend aanwezig op de
kwaliteit en prijs van de output en niet van de input. In tegenstelling tot bijvoorbeeld medische kwaliteit, geneesmiddelenbeleid, financiering van artsen en rondom huisvesting, is er ook geen andere partij betrokken (bijvoorbeeld de inspectie, het ministerie, etc.).
Internationale prijsvergelijking
Waar prijzen van geneesmiddelen pas wijzigen op het moment dat een octrooi verloopt, zijn prijzen van medische hulpmiddelen aan verandering onderhevig vanwege iteratieve productontwikkelingen
en de manier waarop hulpmiddelen worden aangeschaft binnen verschillende lidstaten. Het vergelijken van prijzen tussen Nederland en andere Europese landen is complex door de grote
verschillen tussen landen (bijvoorbeeld in zorg stelsel, in regulering, in manier van inkopen, in marktorganisatie in marktomstandigheden, etc.). Prijzen zijn ook maar zeer beperkt publiek beschikbaar. In vergelijking met andere Europese landen (België, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk) lijken de prijzen van medische hulpmiddel en echter niet hoger te liggen.
Ten opzichte van Duitsland zijn echter wel fundamentele prijsverschillen geconstateerd, waarbij het prijsvoordeel in Duitsland soms kan oplopen tot 30 – 40% (bekende voorbeelden zijn heupen en pacemakers).2Gemiddeld genomen liggen prijzen in Duitsland lager, maar de verschillen zijn minder groot dan het genoemde percentage. In een beperkt aantal gevallen liggen prijzen in Nederland lager dan in Duitsland.
Echter, er zijn verschillende economische factoren die deze
prijsverschillen kunnen verklaren zonder dat daarmee het volledige prijsverschil kan worden verklaard.
3
—En zo gaat het 115 pagina’s door. Adviezen geeft Ecorys ook. Zelf lezen dus maar.
En dit rapport is uit 2011. Nu al achterhaald?
De markt heeft altijd gelijk tot de Overheid er een klap op geeft. En dan heeft de markt achteraf gelijk. Van teveel betalen is dan ook geen sprake.
Zijn de prijzen in China de laagste? Is Vietnam, Laos of Bhutan niet goedkoper? Per zakje? Ex transport? Ex distributie NL? Ex garantie continuïteit van levering? Ex correctie fouten binnen 2 uur? Enz.enz.enz.
CZ Wim van der Meeren gaat nu wel heel kort door de bocht.
Rapport van Marcel Canoy is uit 2011 en is nog immer van kracht. Genuanceerd zoals Marcel Canoy maar kan zijn.
De prijs van het zakje is niet de prijs van de stoma zorg. In de prijs van het EU zakje zit meer. Dat zegt Marcel Canoy in 115 pagina’s. Prijsvergelijking tussen gelijkwaardige landen met een gelijkwaardige welstand.
En bedenk ook dat China geen ondertekenaar is van het internationale beleid tot uniforme barcodering ten einde de kwaliteit van de kunst en hulpmiddelen te borgen.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/05/31/kamerbrief-over-uniforme-barcodering.html
3 Global Harmonization Task Force: een uit eigen beweging samenkomende groep van vertegenwoordigers van regelgevende autoriteiten en beroepsverenigingen op het terrain van medische hulpmiddelen uit Europa, de Verenigde Staten, Canada, Japan en Australië
4 richtlijn 2011/62/EU
5 http://ec.europa.eu/health/medical-devices/files/revision_docs/proposal_2012_542_en.pdf; http://ec.europa.eu/health/medical-devices/files/revision_docs/proposal_2012_541_en.pdf
Dus ja, wat koopt CZ dan in? Legitieme vraag. CZ directeur W vd M mag het beantwoorden voordat hij verder gaat om uit het budget van 2.6 miljard aan K&H ruim 1 miljard te willen bezuinigen om in eigen zak te steken. Een econoom moet hem maar eens uitleggen wat marge betekend en wat met marge gebeurt. Blijkbaar is hem elementaire economie vreemd.
Hij mag dan ook eens uitleggen waarom de kosten van verzekeraars in percentage van de omzet wordt uitgedrukt en niet in een vast bedrag: is het verwerken van een factuur van 1 miljoen nu duurder dan een van 10 euro? Zullen we voorstellen om per factuur een vast bedrag in te stellen? En waarom niet?
CZ is een marktpartij in de zorgmarkt Nederland. CZ staat het vrij om zelf K&H voor de eigen verplicht verzekerden in te kopen waar zij maar wil. De zorgplicht ligt bij CZ.
Gaat CZ haar verzekeren daarover informeren? Krijgen zij voor 17 cent per zakje afgerekend of voor de door VWS en ZN geraamde bedragen? Ondermijning van de solidariteit gaat gestaag verder. Denkbaar is het model dat CZ verzekerden met stoma moeten gaan betalen voor de adviezen en voor het oplossen van de problemen met de stoma zorg. Daar houden de Chinese fabrikanten geen rekening mee.
En CZ gaat ondertussen tot het gaatje: kan best zijn dat CZ van de stoma patiënten af wil op deze manier. Stoma patiënten zijn immers door het imperfecte ex ante vereveningsmodel voorspelbaar verlieslatend voor verzekeraars. De ex poste die het imperfecte ex ante model zou moeten compenseren wordt versneld afgeschaft om druk te zetten op verzekeraars om voor de laagste prijs, in de ogen van VWS is dat gelijk aan doelmatig, ‘zorg’ in te kopen.
Bij de incontinentie wordt het spel gespeeld van aan de voordeur de verzekerden van alles beloven, maar via de achterdeur de zorg/hulpmiddelen zoveel mogelijk inperken middels alle trics en trucs die een schadeverzekeraar tot haar beschikking worden gesteld door de toezichthouders. Die krijgen ondertussen flinke nekkramp van het bewust de andere kant uit kijken.
Wat gaan verzekerden doen als CZ hun op voorhand verplicht zakjes af te nemen van onbekende leveranciers uit China, zonder enige controle op kwaliteit, zonder enige begeleiding bij complicaties e.d., tegen prijs X voor de polis (zit in basisverzekering, eventueel extra diensten in de aanvullende) met de informatie dat zij zonder problemen kunnen overstappen naar een concurrerende verzekeraar die voor prijs Y polis de verzekerden de bekende merken en geborgde begeleiding en informatie en tijdige, binnen 2 uur, levering van stoma artikelen garandeert, zonder malus voor de zorgaanbieder, zonder trics&trucs? Vrije keuze tegen voorgerekende prijs?
Want wat levert deze wijze van ‘zorg’inkoop de verzekerde nu op aan premie verlaging? Wat is de resterende kwaliteit? Wat blijft in de basisverzekering en wat wordt overgeheveld naar de aanvullende?
Tenzij de stoma wordt gelicht uit de basisverzekering middels de truc van CZ; dan draaien stoma patiënten op voor hun eigen stoma kosten. Een geweldige ondermijning van de solidariteit in de zorg.
De zorg is in de Zvw functioneel omschreven. Dat is de clou en CZ W vd Meeren heeft dat heel goed door. CZ heeft dan ook een zeer ervaren partner verzekeraar in de vorm van AETNA; een zeer grote USA ‘zorg’ verzekeraar. Die leert CZ de trics&trucs die wij in NL niet moeten willen hebben.
Maar ja. De Minister vindt het allemaal best en met haar de toezichthouders en marktmeester. De Minister beslist immers.
De Combicares van deze NL wereld doen er goed aan om de poot stijf te houden. CZ heeft 20% van de ‘markt’ en kan nimmer voor 17 cent per zakje leveren. Dat gaan CZ verzekerden niet pikken.
Kwestie van Game Theory volgen.
Het vuurtje van CZ kan best eens koudvuur zijn en dan kan FvW rustig zijn hand in het vuur steken. Dapper hoor.
De Minister heeft verkozen om de motie van Dijkstra, D66, terzijde te schuiven: geen uniforme barcodering in NL. Jammer. CZ ruikt zijn kans. Het is nu aan de Volksvertegenwoordiging.
anh jansen
3 juni 2013 / 17:37En wat beknopter op skipr.
‘Goedkope stomazakjes CZ zijn stemmingmakerij’
“De bewering van CZ-bestuursvoorzitter Wim van der Meeren dat stomazakjes ook voor € 0,17 in China kunnen worden gemaakt, is stemmingmakerij”, zegt voorzitter Thijs Fonville van de Nederlandse Stomavereniging.
(Advertentie)
Hij reageert op uitlatingen van de CZ-topman op vrijdag 31 mei 2013. Fonville bestrijdt dat een stomazakje een eenvoudig plastic product is. “Stomazakjes bestaan uit verschillende materialen en hebben ook nog eens diverse lijmsoorten. Dat is nodig omdat zo’n zakje 24 uur per dag tegen je huid aan zit. Ik daag iedereen uit om dag in dag uit met een ‘eenvoudig plastic product’ op de buik rond te lopen. Je gaat zweten onder het zakje, je krijgt last van huidirritaties en van wonden die slecht genezen omdat er steeds weer een eenvoudig plastic zakje overheen gaat.”
Ervaringen van gebruikers
Ook de FHI, de Nederlandse brancheorganisatie voor Medische Technologie, maakt zich ernstige zorgen over de kwaliteit van medische hulpmiddelen voor CZ-verzekerden. FHI heeft de zorgverzekeraar opgeroepen inzichtelijk te maken wat voor type stomamaterialen met welke materiaalspecificaties voor € 0,17 uit China gehaald kunnen worden. Tevens heeft FHI inzicht gevraagd in de ervaringen van gebruikers die deze Chinese stomamaterialen toepassen.
Trefwoorden
Zorgverzekeraar
Dus laat CZ maar rustig de zakjes voor haar verzekerden inkopen en verlopen voo 17 cent per stuk. Maar laat CZ dat wel vooraf kenbaar maken en de mogelijkheid aanbieden dat haar verzekerden die dat niet willen kunnen uitwijken naar een concurrerende verzekeraar. Wel eerlijk blijven en CZ W vd M is toc een eerlijke man?
anh jansen
3 juni 2013 / 17:53W vd M is een eerlijke man. Op sociale media vraagt hij zich af waarom de leveranciers van Kunst en Hulpmiddelen zo nodig binnen 1 dag, 24 uur, moeten leveren aan CZ verzekerden.
W vd M zal dan toch eens moeten gaan praten met zijn afdeling contractbeheer; die termijnen zijn contractueel vastgelegd en in ieder geval zorgverleners houden zich aan deze contracten.
W vd M speelt nu de rol van de vermoorde onschuld.
Tot 2016 is de terugval optie van Hans Hoogervorst nog mogelijk en daar doet W vd M alles voor om die ingreep te voorkomen.
Zvw en WMG zijn toch geen Fyra? Debacle Fyra kost 8 miljard en de teller blijft doorlopen, lijkt wel een Taxe. Zvw en WMG kosten inmiddels 13 miljard en de teller blijft lopen. Neen, de Fyra is een boemel vergeleken met de Zvw en WMG. 13 miljard ligt er bij de ‘zorg’ verzekeraars op de plank, waarvan 10 miljard ziekenfondspremie uit de jaren voor 2006. Wie spaart heeft wat. En laat dat spaargeld nu van pas komen voor de samenleving!
EU Commissaris Rehn eist tekort van 2.8%. Makkelijk haalbaar indien de terugvaloptie van Hans Hoogervorst wordt ingeroepen.
WHO en OESO adviseren zulks. Dus ja, wat gaat NL doen? Weet NL het ook hier weer beter?
anh jansen
4 juni 2013 / 13:26Ik denk trouwens dat, als we het toch moeten hebben over hergebruik van gebruikte geneesmiddelen, gebruikte Baxter zakjes heel goed kunnen dienen als medisch hulpmiddel. Niets China!
Gewoon recyclen die boel.
Knip ze wat bij, en plak ze gewoon op dat stoma.
W vd M, eat your heart out.
Blij dat deze journalist, die gepokt en gemazeld is in de zorg, de vinger op de zere plek legt.
E.Kriek
4 juni 2013 / 23:51