Mercedes-Benz B-Klasse
Het concept is hetzelfde als van zijn gelijknamige voorganger: een middenklasse MPV-achtige, met véél ruimte. Opnieuw richt Mercedes zich op zakelijke rijders die ’m ook als gezinsauto gebruiken. De nieuwe B-klasse is een stuk lager en rijdt daardoor veel fijner.
Tekst: Bart van den Acker | Video: Pim Schaaper
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=1t0mL518OIo&w=530]
PRIJS vanaf € 26.990,- | VvAA LEASE vanaf € 576,- | BIJTELLING 20%
Uiterlijk is-ie niet spannend; ik ga de B-klasse pas waarderen als ik ben ingestapt, want hij is verbazingwekkend ruim. De zitpositie achter het stuur is anders dan in een limousine, maar gelukkig heb ik ook niet het ‘busjesgevoel’ van andere middenklasse-MPV’s. Achterin zijn been- en hoofdruimte indrukwekkend groot. Mercedes-Benz claimt dat de B-klasse hier zelfs even ruim is als een E-klasse en daarvoor is geen bagageruimte opgeofferd.
Het interieur is prachtig afgewerkt en uitgevoerd, zoals ik dat in een Mercedes verwacht. Er zitten wel een paar onhandigheidjes in de bediening. De stengel links aan de stuurkolom heeft te veel functies, waardoor ik soms de ruitensproeier inschakel als ik richting wil aangeven. De bediening van de cruisecontrol zat altijd ideaal ‘in het zicht’, maar nu niet meer, dus ik moet ’m ‘blind’ bedienen. De airco zit veel te laag en om die in te stellen, moet ik mijn blik te lang van de weg nemen.
Standaard heeft de B-klasse een systeem dat de bestuurder in stadsverkeer attendeert op de kans op een kop-staartbotsing. De waarschuwingen die ik van het systeem krijg, vind ik zwaar overdreven. Lastig is ook de onoverzichtelijkheid van de carrosserie. Er zijn wel fraaie ‘parkeerpiepers’, maar dan nog is het geen handige auto om in te parkeren.
De lagere bouw en dito zitpositie – vergeleken met zijn voorganger – zorgen er mede voor dat hij heel prettig rijdt. Hij stuurt fijn, schakelt precies en zelfs het ‘sportonderstel’ van de testauto is redelijk comfortabel. De normale versie rijdt beslist nog fijner. Motorisch is de B-klasse zeer modern, met kleine, efficiënte motoren. Er zijn twee benzineversies en twee diesels, die in de standaarduitvoering allemaal een groen B-label hebben en 20 procent bijtelling. Ik reed de sterkste benzinemotor. Voor veel kopers zal de basisversie voldoende krachtig zijn. Mede door de zesversnellingsbak is het geluidsniveau op kruissnelheid heel bescheiden. Met gebruik van de moderne hulpmiddelen om zuinig te rijden, behaal ik ‘zomaar’ een gemiddeld verbruik van 1 op 14.
De B-klasse kan zich prima meten met andere merken, maar dit is niet de definitieve vorm. De verwachting is dat in 2013 een B-klasse met range-extender (elektrisch met brandstof-‘hulpmotor’) verschijnt en in 2015 een elektrische variant met een brandstofcel op waterstofgas.
Conclusie: de nieuwe B-klasse is comfortabel, relatief zuinig, zit goed in elkaar en hij is ruim. Ik mis maar één ding: hij geeft me ondanks de driepuntige ster niet het rijke gevoel dat ik in een Mercedes verwacht.