Mercedes-Benz C-klasse

De Mercedes-Benz C-klasse doet het goed op de zakelijke markt. Ook de nieuwe, vierde generatie, presteert weer prima.

Tekst: Bart van den Acker

 

 

De nieuwe C-klasse is iets groter dan zijn voorganger. Dat grotere formaat is merkbaar in het interieur, vooral achterin, voor de passagiers. De bagageruimte meet een royale 480 liter. Toch is de nieuweling zo’n 75 kilo lichter doordat er gebruik is gemaakt van aluminium en andere lichte materialen, iets wat geheel conform de trend in autoland is.

06-2014p064

Prijs vanaf €  36.995,-  VvAA Lease vanaf € 659,03  Bijtelling 20-25%

 

Technisch is de C-klasse heel vooruitstrevend. Veel van de veiligheidstechnieken die nog maar kort geleden in de grote S-klasse debuteerden, zijn in dit model al beschikbaar. Standaard is onder meer de afstandsradar, die – indien nodig – een remingreep verricht als een aanrijding onvermijdelijk lijkt. De kans op een kop-staartbotsing, maar ook een aanrijding met een voetganger, is daardoor sterk afgenomen. Vermoeidheid van de bestuurder wordt gedetecteerd en als het tóch nog misgaat, zijn er zeven airbags die letsel voor de inzittenden zo veel mogelijk moeten beperken. De C lijkt ook qua uiterlijk op de S, met een belangrijk verschil: de traditionele Mercedes-Benz-ster is verdwenen van de neus. Wie ’m erop wil hebben, moet daar gek genoeg voor gaan betalen.

‘Voor de ster moet je nu betalen’

Het interieur is vergeleken met de vorige C-generatie moderner, maar of dat vooruitgang is? Het beeldscherm, bijna zo groot als een tablet, staat pront op het dashboard; het kan niet ingeklapt worden. Voor de bediening van allerhande functies is er nu ook een touchpad. De draai/drukknop die eronder zit en hetzelfde doet, is zeker zo handig en nauwkeurig in de bediening. De hendel voor de cruise control zit – onzichtbaar – links achter het stuur, onder de stengel voor onder meer de richtingaanwijzers. Niet handig, bleek in de praktijk. Voor je het weet, geef je onbedoeld richting aan.

De voorstoelen zitten vorstelijk en het algehele comfortniveau is – zoals je van Mercedes-Benz mag verwachten – hoog. Toch is de afstemming van vering en schokdemping steviger dan voorheen. Eigenlijk vond ik het hele weggedrag meer ‘BMW’; ik betwijfel of de Mercedes-getrouwen hiervan gecharmeerd zijn.

Overigens reed ik de C180-basisversie met handbak, goed voor 20 procent bijtelling. Er komt nog een heel assortiment moderne motoren en aandrijvingen, waaronder hybrides. Daarnaast is er al een fiscaalvriendelijke diesel.

De 1,6 liter met turbo maakt de C180 zeker niet traag, maar mist souplesse bij heel lage toerentallen. Ik zou liever een mooie V6 met automaat rijden, maar ja, die krijgt die 20 procent niet en zal geen verbruik van 1 op 15 halen, zoals deze C180 wel doet. Dat is opvallend zuinig. Met een volle tank is zo een actieradius van bijna 1000 km haalbaar.

Conclusie: de nieuwe C-klasse verhult onder zijn ingetogen uiterlijk zeer moderne techniek. Het is een overwegend comfortabele auto met een hoog veiligheidsniveau en een gunstig verbruik.

Delen