Met het oog op omzet

Laat deze zinnen even op je inwerken: “Tweemaal per jaar een controle bij de tandarts vinden we allemaal heel normaal, maar onze ogen laten we vaak pas onderzoeken als er problemen optreden. Het oog is (…) een kostbaar bezit waar we veel meer zorg voor zouden moeten dragen.” Degene die dit zegt is Jacco Vroegop, clinical director van de nieuwe Worldeye-vestiging die de Turkse Dünyagöz  Hospital Group opent aan de Amsterdamse Zuidas.

Wat staat hier nou eigenlijk? Staat hier ‘Wij gaan de gezondheidszorg beter maken’? Wat het gebit betreft heeft Vroegop zonder meer gelijk. Wie niet dagelijks zijn tanden poetst en raagt, zadelt zichzelf op termijn met een fors potentieel gezondheidsprobleem op. En de basis voor dat probleem wordt vaak al op jonge leeftijd gelegd, want één op de vijf kinderen gaat niet op controle naar de tandarts, mede omdat de ouders niet weten dat dit voor kinderen verzekerde zorg is. Toch zit hier geen aanleiding in om ook maar dagelijks de ogen te gaan poetsen (om maar te zwijgen van ragen) of er ander regulier onderhoud aan te gaan plegen. Gewoon op tijd knipperen en ze ’s avonds dicht doen als je gaat slapen.

Als Dünyagöz geen oogkliniek was maar zich zou richten op oren, zouden we dan ook het advies krijgen om twee keer per jaar preventief in onze gehoorgang te laten kijken? De vraag is dus: wat staat hier dan wel? ‘Wij willen een nieuwe markt aanboren’? Dat wil Prescan ook, maar ik begrijp de kritiek op dergelijke commerciële total bodyscans. Wat die ogen betreft wacht ik wel op de aankondiging van het bevolkingsonderzoek oogkwaliteit.

Delen