Misser van formaat
Edith Schippers (VWS) zou zich inzake het betalen van zwijggeld aan patiënten bij medische missers wel wat stelliger kunnen uitdrukken dan ‘zeer onwenselijk’. Krachtiger termen zijn hierop meer van toepassing, want ‘zeer onwenselijk’ ligt te veel in de lijn van het vermanende ‘dat mag niet hoor’ dat een ouder tegen een ondeugend kind roept. Zwijggeld betalen om zeker te weten dat buiten de muren waarbinnen het bedrag wordt overeengekomen niemand ooit iets te horen krijgt van een medische misser, is een brevet van onvermogen. Het zou tot ontslag op staande voet moeten leiden van alle professionals die erbij betrokken zijn. En de patiënt zou gedwongen moeten worden het ontvangen bedrag weer in te leveren.
De vraag is alleen: hoe roei je het uit? Zwijggeld zal blijven bestaan zolang er patiënten zijn die ermee akkoord gaan. Tenzij een regeling wordt getroffen die garandeert dat melding van een medische misser alleen mogelijk is als hierbij tegelijkertijd een signaal gaat naar een onafhankelijke instantie, die vervolgens meekijkt of de zaak wel naar behoren – en dus zonder onderling gekonkel – wordt afgehandeld. Zoiets als een verplicht veld op een internetsite dat je móet aanvinken omdat je anders niet verder kunt en je bestelling niet kunt plaatsen.
Iets dergelijks had in het kader van de bescherming van de patiënt beschreven kunnen staan in de Wet cliëntenrechten zorg. Maar ja, dan had die wet inmiddels wel van kracht moeten zijn.
2 reacties
De klassieke Nederlandse oplossing? De Doofpot, maar nu met goedkeuring door een “onafhankelijke” commissie die toezicht houdt op “goede” afwikkeling? “goed’ voor wie? En welke criteria worden er gebruikt en wie controleert nu wie en welke data krijgt die “onafhankelijke” commissie?
Gaat niet werken. Dat doen ze al jaren anders in de USA:
http://www.leapfroggroup.org/
http://newsblog.mayoclinic.org/2010/12/01/three-mayo-clinic-hospitals-named-to-2010-leapfrog-top-hospitals-list/
Geen doofpot. Gewoon laten zien wat je doet en als je het fout hebt gedaan verbeteringen aanbrengen om het in het vervolg te voorkomen. En leren dat fouten altijd zullen voorkomen.
En als er fouten zijn gemaakt deze direct en openlijk communiceren aan de patiënten, inclusief een vergoeding voor het aangedane leed.
En allemaal volledig transparant en dat staat niet gelijk aan de in Nederland zo gewenste schandpaal!
Neem als benchmark Mayo Clinic en alles in Nederland komt goed.
ANH Jansen
16 juli 2012 / 14:23Zorgprofessionals die een misstand of medische misser ontdekken, kunnen daarvan een melding doen bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Melden bij de IGZ kan ook anoniem.
088-1205000 of meldpunt@igz.nl.
Wilbert Ransz, IGZ
16 juli 2012 / 17:24