Mond-tot-mond-reclame

Wat jammer nu dat ik de verkeerde vakantiebestemming heb gekozen. Als ik naar Turkije of Hongarije was gegaan, had ik meteen even goedkoop mijn tanden kunnen laten doen. Je bent duizenden euro’s goedkoper uit dan in Nederland en je kunt bovendien je gezin op een mooie vakantie trakteren terwijl je zelf in alle rust aan de zwembadrand herstelt van de ingreep. Een tropische cocktail gaat er met een rietje nog best in na zo’n dental makeover.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg bevestigt de trend, zo lees ik in het Algemeen Dagblad. En dan denk ik meteen: waarom vraagt die krant bij dit onderwerp naar de mening van de Inspectie? En waarom geeft de Inspectie die? Patiënten kiezen zelf voor die buitenlandse aanbieders en betalen de ingreep uit eigen zak. Bovendien is zo’n Turkse of Hongaarse tandarts niet gehouden aan de Nederlandse kwaliteitsregels. Nog afgezien van het feit dat onze Nederlandse inspecteurs geen reisbudget tot hun beschikking krijgen waarmee ze onderzoek daarnaar kunnen bekostigen. Laten we het er maar op houden dat het komkommertijd is, en dat het wel gewichtig staat om de Inspectie op te voeren.

Feit is wel dat de trend naar behandeling in het buitenland in de hand is gewerkt door ongerustheid bij patiënten over de tandartstarieven in Nederland. Die zouden onder invloed van het experiment vrije tarieven flink zijn gestegen. En daarvan profiteren ook Duitse tandartsen net over de grens, die net als de Turken en Hongaren stellen goedkoper te werken dan hun Nederlandse collega’s. Kortom: de Nederlandse tandarts heeft een imagoprobleem, en daarvan maken zijn buitenlandse collega’s dankbaar gebruik. De Inspectie voor de Gezondheidszorg was niet beschikbaar om hierop commentaar te geven. Terecht trouwens.

Delen