Nachtrust

Frank van Wijck
Frank van Wijck is medisch journalist en houdt als freelancer op maandag, woensdag en vrijdag een weblog bij op de website van Arts en Auto. Lees alle artikelen van Frank van Wijck

Ja hoor, we zijn weer een petitie rijker, de petitie Behoud van nachtapotheek in Lelystad om precies te zijn. Iedereen die hiertoe de behoefte voelt, kan er nog tot 15 januari op intekenen. Niet dat het zin zal hebben overigens. De initiatiefnemers willen de petitie namelijk indienen bij de gemeente, om die ertoe aan te zetten de zorgverzekeraar (Achmea) te dwingen tot 24-uurs bezetting. Simpel gesteld: daar gaat de gemeente niet over. Zorgverzekeraars onderhandelen met zorgaanbieders over zulke aangelegenheden, niet met gemeenteambtenaren.

Bovendien zou het weinig zin hebben om de nachtapotheek open te houden voor het handjevol patiënten in Lelystad dat er voor spoedleveringen gebruik van maakt. Achmea betaalde de afgelopen jaren al drie keer het dagtarief voor deze nachtelijke leveringen en nog steeds maakten de apothekers er verlies op. Er kwamen gewoon te weinig mensen naar de dienstdoende nachtapotheek om de kosten van openstelling terug te verdienen. En dan kun je als zorgverzekeraar wel de vergoeding voor die apotheek nog verder omhoog schroeven, maar dan zit die dienstdoende apotheker nog steeds duimen te draaien.

In de zeldzame gevallen dat wél sprake is van spoed, is een taxi laten rijden vanaf het Flevoziekenhuis in Almere al snel een goedkopere oplossing. Op farmaactueel.nl vragen enkelen zich af welke gevolgen dit heeft voor de terhandstelling. Daarvoor kan de taxichauffeur natuurlijk niet de verantwoordelijkheid gaan dragen. Maar een bijsluiter lost veel op. Uitleg door de huisarts die het geneesmiddel voorschrijft ook. Laten we het niet moeilijker maken dan nodig is. En laten we die apotheker weer gewoon zijn broodnodige nachtrust gunnen.

13 Reacties Reageer zelf

  1. ANH Jansen
    Geplaatst op 3 januari 2014 om 15:34 | Permalink

    Correct: waarom zo moeilijk doen?

    Afstand Lelystad – Zwolle is 32.3 km en afstand Lelystad – Almere is 69,2 km.

    Wat is nu doelmatige zorginkoop in deze? Waarom kiest de verantwoordelijke dominante ‘zorg’ verzekeraar voor ANZ inkoop te Almere en niet voor Zwolle? Waarom moeten verzekerden naar Almere? Tijd van de verzekerde is gratis? Gaat de verzekeraar voor de laagste prijs van het doosje, ook in de ANZ? Is de ANZ extramurale farmaceutische in deze regio aanbesteed? Was het bekend bij de verzekerden voor het sluiten van de ‘markt’?

    Waar is de NPCF in deze?

    Gezien de toenemende complexiteit van de zorg in de Eerste Lijn is het zaak om de positie van de extramurale farmacie ook voor de toekomst te borgen. Verpleeghuispatienten verblijven gewoon thuis. Verzorgingstehuizen worden gesloten of omgebouwd tot levensloopbestendige woningcomplexen: het gebouw kan worden aangepast aan de behoeften van de verhuurder/eigenaar.

    Dat kan je niet aan een taxi chauffeur overlaten.

    Overgangsperiode kan bestaan uit invoeren van een bereikbaarheidsdienst per regio. Is simpel te berekenen aan de hand van kostenplaatje. Is goed te doen vanuit een klassieke openbare apotheek, voorraadhoudend, bereidend en met diep en breed assortiment. Als later een aanwezigheidsdienst moet worden ingekocht door de verzekeraar kan dat heel eenvoudig worden gerealiseerd. Wat is nu het probleem? Concurrentie vervalsing? Welke apotheek gaat dit doen?

    Wie heeft dit systeemmodel ingevoerd?

    Dus ja, waarom doen we zo moeilijk?

    En daarom gaan we naar Almere, 100% verder weg dan Zwolle. Reistijd is gratis.

    Wat is de reisbereidheid van de verzekerden?

    We zien de marktscan van de verantwoordelijke MarktMeester in gepast vertrouwen tegemoet.

    Maar Zwolle is met 32 km dichterbij dan Almere. Daar kan de MarktMeester niet omheen.

  2. Bron
    Geplaatst op 3 januari 2014 om 16:40 | Permalink

    Heel begrijpelijk en ik kan me de reactie ook voorstellen je hebt gelijk wat de hoge kosten zijn die wegen niet op tegen wat er gevraagd wordt daarom ook deze petitie om te laten zien dat we het nodig vinden een vast punt van nacht levering van medicijnen.

    De petitie is niet bedoelt om de gemeente te dwingen maar om te steunen in een samenwerking tot stand te laten komen om de nachtdienst vanuit het ziekenhuis te laten doen er is daarnaast een dokters post die open is en vanuit die situatie kan er een oplossing komen om de kosten laag te houden en bereikbaar voor iedereen omdat het centraal ligt. Ik weet ook dat de kosten voor de een zorgverzekeraar als Achmea te hoog zijn er hoort in een stad een punt te zijn waar het gehaald kan worden en daar weken wij de inwoners graag aan mee baat het niet dan schaadt het zeker niet.

    Ron van Bron

  3. Frank van Wijck Frank van Wijck
    Geplaatst op 3 januari 2014 om 23:14 | Permalink

    Helder Ron, je bezorgdheid en je doelstellingen zijn mij duidelijk. En burgerparticipatie is beslist geen slechte zaak. Bedankt voor je reactie.

  4. Christine
    Geplaatst op 4 januari 2014 om 09:35 | Permalink

    In Zwolle worden medicijnen ook met de taxi gebracht ’s Nachts meneer Jansen. Naar Zwolle rijden hoeft dus niet.

  5. ANH Jansen
    Geplaatst op 4 januari 2014 om 13:58 | Permalink

    In kader van burgerparticipatie lijkt mij nog steeds een taxi bedrijf vanuit Zwolle met 32 km reisafstand goedkoper dan een bedrijf uit Almere met 69 km.

    En als we toch bezig zijn met participeren, waarom niet Amsterdam en Almere samenvoegen? Voor die gemeenten met de taxi vanuit het AMC? Zo druk is het toch niet, als druk het criterium is voor ‘zorg’ inkoop? En de Wetgever vindt het dan ook prima dat ook voor Lelystad alles komt vanuit Amsterdam: 45 minuten reistijd is anno 2014 acceptabel om acute zorg te verkrijgen.

    En voor de langere termijn is de taxi niet de oplossing. Tenminste als kwaliteit het criterium is bij de zorginkoop.

    Gelukkig krijgen we het ZiN.

    Zin in.

  6. E.Kriek
    Geplaatst op 5 januari 2014 om 19:27 | Permalink

    Toch boeiend. De markt zou er toch voor zorgen dat zorgaanbieders elkaar zouden beconcurreren om toch vooral zorg om de hoek/ zorg dichtbij te mogen aanbieden?
    Of zie ik dingen over het hoofd?

  7. Frank van Wijck Frank van Wijck
    Geplaatst op 5 januari 2014 om 21:08 | Permalink

    Misschien zie je over het hoofd dat ze dit alleen doen voor dingen waarbij sprake is van een verdienmodel.

  8. E.Kriek
    Geplaatst op 5 januari 2014 om 21:17 | Permalink

    Hoe is de verhouding “verdienmodel” versus “zorgbehoefte” ?

  9. Frank van Wijck Frank van Wijck
    Geplaatst op 5 januari 2014 om 22:12 | Permalink

    Dat is toch niet zo’n moeilijke vraag? Als de zorgbehoefte groot genoeg is, is op die behoefte een verdienmodel te ontwikkelen.

  10. Swarte
    Geplaatst op 7 januari 2014 om 10:56 | Permalink

    Verwisselt ANH Jansen de afstanden niet?
    Lelystad ligt echt dichterbij Almere dan bij Zwolle.

  11. ANH Jansen
    Geplaatst op 7 januari 2014 om 11:43 | Permalink

    Afstand hangt af hoe je meet.

    Hemelsbreed of via hoofdweg of binnenweg.

    http://www.afstand-berekenen.com/afstand-van-lelystad-naar-zwolle-overijssel

    En idem voor Lelystad – Almere

    En dan de snelheid van de Taxi en de wachttijd voor de Taxi.

    Bij dergelijke noodvoorzieningen wordt altijd eerst gevraagd of de persoon zelf niet kan komen of de buurman. Afstand en reistijd en wachttijd wordt dan gebruikt als drempel om het ‘misbruik’ te bemoeilijken. Het juist gebruik wordt echter ook bemoeilijkt.

    Gaat om het netwerk van acute zorg erom of je kiest voor juist gebruik of voorkoming van misbruik en op welke manier je dat dan doet om juist gebruik niet te belemmeren.

    Wat is de doelgroep en wat mag het kosten?

    Gezien de toekomstverwachting is de Taxi als apotheek niet de oplossing voor levering van optimale farmaceutische zorg conform Geneesmiddelenwet 24/7.

    We gaan maar weer eens gedogen.

  12. Ron van Bron
    Geplaatst op 8 januari 2014 om 10:05 | Permalink

    Het beste om dit weer mogelijk te maken is te kijken of de zorg uit de commerciële branche te halen en het breder bereikbaar te maken.

    Wat wordt het criterium welke taxi gaat rijden en is de noodzaak dan bepalend voor de tijdsduur klasse verschillen aan hand van verzekering en locatie.

    Wordt nu niet de Zorg als hoofddoel voorbij gegaan omdat er financiële belangen spelen?

    Het is moeilijk om een breed pakket te bedenken die voor groot en klein verzekerde cliënten.

    Achmea en andere hebben een zorg plicht wat vast gelegd is en moet binnen 40 min leveren wat er gevraagd word nu komt dat door een tijdsdruk in gevaar door onverwachte situaties op de weg.

    Gaan we dan weer wijzen en veranderen?
    Zijn daar voorbeelden van te vinden hoe het goed gaat en fout?

  13. louise
    Geplaatst op 9 januari 2014 om 20:58 | Permalink

    De enige opstand die je kunt veroorzaken is niet verzekerd zijn bij een achmea dochter. De petitie zou eigenlijk een oproep moet zijn om je verzekering bij achmea op te zeggen. En voor de gemeente om hun collectieve contract met achmea op te zeggen!

    Enne, meneer Jansen, Almere is echt dichterbij Lelystad dan Zwolle hoor!