Next Level
Terwijl in Nederland zorgprofessionals nog met elkaar (en vaak nog zonder de patiënt) discussiëren over de vraag of en hoe ze digitale zorg zullen inzetten, worden ze links en rechts ingehaald door Amazon. Deze digitale gigant zet een stap die het zorgaanbod radicaal gaat veranderen.
Wie lid is van Amazon Prime, krijgt voor negen dollar per maand of 99 dollar per jaar toegang tot wat wordt omschreven als laagdrempelige zorg van hoge kwaliteit, aangeboden door One Medical. Die zorg wordt in de basis geboden in de vorm van 24/7 on-demand virtuele zorg. Maar de verzekerde kan ook beschikken over live zorg (‘easy to schedule’) in een van de honderden locaties waarover One Medical beschikt.
“De Amazons en Googles van deze wereld gaan de manier waarop we van zorg gebruikmaken ingrijpend veranderen”
Het aanbod wordt in de publiciteit gebracht met precies de ronkende pr-taal die je ervan verwacht: ‘One Medical, een Amazon bedrijf, heeft de zorgervaring opnieuw uitgevonden, om het makkelijker te maken voor mensen om de zorg te krijgen die ze nodig hebben. Van preventie tot hulp bij zorgvragen die onmiddellijke aandacht vergen tot het management van chronische ziekten’. En: ‘At no additional cost’.
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, an offer you can’t refuse. En dingen die zo klinken zijn dat veelal ook. Maar dit is wel echt waar en het is een ontwikkeling die niet meer weggaat. De Amazons en Googles van deze wereld gaan de manier waarop we van zorg gebruikmaken ingrijpend veranderen, en niet alleen in de Verenigde Staten. Like it or not.