Niet klagen, terugvechten
“Ik schrijf heldere teksten over de gezondheidszorg.” Als ik die reclameboodschap in een advertentie zet, stappen mijn collega’s niet naar de Nederlandse Vereniging van Journalisten omdat ze vinden dat zij dit ook doen. Als een wasmiddelenfabrikant claimt dat zijn product “voor een schone, witte was” zorgt, maakt de concurrentie niet de gang naar de rechter. Toch doen hun wasmiddelen precies hetzelfde. Maar als Thuisapotheek zegt receptgeneesmiddelen gratis thuis te bezorgen, dient de KNMP wel een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Dan heet het ineens misleidende reclame, omdat iedere apotheek receptgeneesmiddelen gratis thuisbezorgt.
Waarom doet de KNMP dit? Blijkbaar kan ze het niet hebben dat een concurrent zo’n slimme marketingtruc toepast. Thuisapotheek liegt immers niet, maar brengt een algemeen geldende waarheid voor het voetlicht als een USP: een unique selling point. Slim natuurlijk, maar in marketingtermen zo oud als de weg naar Kralingen.
De reactie van de KNMP laat zien hoezeer zowel de gemiddelde apotheker als haar beroepsvereniging nog steeds primair zorgverleners zijn. Van marketing hebben ze geen kaas gegeten. Hopelijk leren ze snel het gedrag van Thuisapotheek te kopiëren. Het siert hen dat ze hier afwijzend tegenover staan, maar ze zullen wel moeten. Ze opereren immers in een snel veranderende wereld waarin concurrentie een steeds grotere rol speelt. En ze hebben zelf USP’s genoeg.
Thuisapotheek stelt iedere nieuwe klant die zich aanmeldt een cadeaubon van tien euro in het vooruitzicht, te besteden bij bol.com. Hoewel ik nog vorige week een boek heb gekocht bij die internetwinkel, heeft Thuisapotheek mij niet benaderd voor deze actie. Dat steekt me. Waar kan ik klagen?