Niets te vrezen

Frank van Wijck
Frank van Wijck is medisch journalist en houdt als freelancer op maandag, woensdag en vrijdag een weblog bij op de website van Arts en Auto. Lees alle artikelen van Frank van Wijck

Op www.zorgdialoog.nu vertelt toezichthouder Jeroen Weijers van de Nederlandse Zorgautoriteit over de controle van declaratiestromen in de zorg. Ook patiënten kunnen hierin een rol spelen, stelt Weijers. Het kan moeilijk voor ze zijn om de codes te begrijpen op de factuur die ze voor de zorg ontvangen, maar ze kunnen wel controleren of ze echt bij de zorgaanbieder zijn geweest op de datum die op de factuur vermeld staat en deze kennis delen met de zorgverzekeraar.

Zorgverzekeraar VGZ vraagt dit van verzekerden in een enquête over de geleverde zorg. Huisarts Raymond Broeders uit Oss reageert not amused op de enquête. Hij vreest voor een verziekte sfeer, gebaseerd op wantrouwen. En woordvoerder Liza Tiggelaar van InEen noemt het handelen van VGZ buitenproportioneel. Dit laatste zou terecht zijn als de verzekerde verplicht was de enquête in te vullen en nadelige consequenties kon verwachten als hij dit niet deed. Dat is echter niet het geval. “Wie niet meedoet, wordt in de toekomst niet anders behandeld dan een verzekerde die de enquête wel invult”, zegt woordvoerder Jaap de Bruijn.

En die verziekte sfeer dan? Als treinreiziger word ik regelmatig gecontroleerd door een conducteur die wil weten of ik wel heb ingecheckt voordat ik in de trein stapte. Verpest dit de sfeer tussen mij en die conducteur, of tussen mij en de NS? Nou nee, eerlijk gezegd niet. Ik vind het terecht dat de conducteur deze controle uitvoert. Aan mensen die zonder geldig vervoersbewijs meereizen verdient de NS niets. Zou de NS hen er niet via controle uitfilteren, dan zou het reizen ook voor mij duurder worden. Laat die conducteur dus maar zijn gang gaan. Wie niets fout doet, heeft niets te vrezen.

5 Reacties Reageer zelf

  1. Alberts
    Geplaatst op 1 oktober 2015 om 09:06 | Permalink

    Te simpel gedacht. Je weet ten eerste niet of de steekproef representatief is. Gaan vooral ontevreden patiënten reageren?
    Daarnaast wekt het naar de verzekerde ook de suggestie dat er iets mis zou kunnen zijn met die hulpverlener. De hele sfeer is die van wantrouwen. Ik begrijp de moeite die sommige professionals hiermee hebben heel goed.

  2. G K Mitrasing
    Geplaatst op 1 oktober 2015 om 09:58 | Permalink

    Wijsheid komt niet met de leeftijd… inzicht heel vaak ook niet…

  3. Jw vd Brink
    Geplaatst op 2 oktober 2015 om 21:55 | Permalink

    Het is oktober en de “wisseldatum” van 1 januari nadert. Verzekeraars zijn weer traditioneel in het offensief met reclames en voor de patiënt aardige plannen en uitspraken. VGZ bij voorbeeld bekommerde zich ineens om het hogere eigen risico volgend jaar. Deze enquêtes van VGZ zijn ook zo’n patiënt-vriendelijk plan. Is niet nodig. Als iemand moet betalen wordt elke rekening microscopisch onderzocht, merk ik vanuit een apotheek. De enquête verziekt inderdaad wel de relatie met de zorgverlener.

  4. Roos Sanders
    Geplaatst op 3 oktober 2015 om 22:29 | Permalink

    Er gaan dagen voorbij dat ik NIET al mijn persoonlijke gegevens toevertrouw aan de NS conducteur. En dat ik de naam van de conducteur niet weet en omgekeerd .
    Vreemde vergelijking die mijnheer van Wijck maakt.

  5. Frank van Wijck Frank van Wijck
    Geplaatst op 4 oktober 2015 om 11:02 | Permalink

    Er gaan ook tijden voorbij waarin de zorgverzekeraar geen inzicht krijgt in persoonlijke gegevens. Dergelijk onderzoek is een uiterst middel, waarbij de zorgaanbieder alleen kan worden verplicht om gegevens te overleggen als niet alleen de zorgverzekeraar, maar ook de Nederlandse Zorgautoriteit vindt dat er een gegronde reden is om dit te doen.