Not done
ZorgSaam is boos. Ziekenhuis Zeno in Knokke verspreidde in West Zeeuws-Vlaanderen huis aan huis een reclamefolder om mensen erop te wijzen dat ze voor ziekenhuisbehandeling niet per se afhankelijk zijn van hun eigen ziekenhuis, maar ook net over de grens terecht kunnen. En dat mag niet, van ZorgSaam.
Nee, mag dat echt niet? In een reactie op haar eigen website stelt ZorgSaam dat het goed is dat er iets te kiezen valt. Het stelt bovendien dat het helemaal niet nieuw is dat Zeno gericht klandizie zoekt in West Zeeuws-Vlaanderen. Maar nu is het dus ineens ‘not done’. Terwijl ZorgSaam in zijn reactie nota bene stelt het nummer-1 streekziekenhuis van Nederland te zijn, alsof dat geen reclame is.
Communicatie vanuit eigen kracht was sterker geweest
Beetje flauw dus van ZorgSaam. Zeker omdat het de suggestie wekt dat Zeno een minder goed ziekenhuis zou zijn door te schrijven: ‘Er staat een prachtige gevel, maar is de zorg er ook beter voor de Zeeuws-Vlaming?’. Communicatie vanuit eigen kracht was sterker geweest dan de ander aanvallen op basis van (vermeende) zwakte, en directeur Frank Lescrauwaet van Zeno heeft voldoende kaas gegeten van communicatie om dit te begrijpen. ‘Andermans zwaktes vermelden wij niet’, stelt hij in een reactie.
Waarschijnlijk zal het de bewoners van Zeeuws-Vlaanderen allemaal een zorg zijn. We kunnen ervan uitgaan dat zij heel goed in staat zijn om zelf te bepalen in welk van de twee ziekenhuizen zij willen worden behandeld. Daarbij doet een beetje nudging niemand kwaad. Bovendien verdwijnen de meeste reclamefolders toch ongelezen in de kattenbak. Much ado about nothing ZorgSaam.