Nut

In de gezondheidszorg ligt altijd wel iets of iemand onder vuur en deze week is het de beurt aan ZorgkaartNederland. Op basis van onderzoek naar de waarde van deze beoordelingssite als kwaliteitsinstrument publiceerde Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde een artikel onder de informatieve kop Hoe representatief is ZorgkaartNederland?. In de publieksberichtgeving hierover liet de NOS alle nuance varen: “ZorgkaartNederland, een van de paradepaardjes van de openheid over de kwaliteit van zorg, heeft eigenlijk geen enkel nut.”

Waar is ZorgkaartNederland eigenlijk voor bedoeld?

Wat de auteurs van het onderzoek feitelijk betogen, is dat ZorgkaartNederland in zijn huidige vorm niet voldoet als valide kwaliteitsinstrument voor de beoordeling van de kwaliteit van zorg van een medisch specialist. Jan Jacobs van SmartHealth wijst er in een blog terecht op dat de site daar ook niet voor bedoeld is. Uitgever NPCF stelt dat die als doel heeft patiënten te laten beschrijven hoe zij de zorg en de zorgverleners ervaren. In de eerste plaats interessant voor patiënten onderling om tot een realistisch verwachtingsmanagement te komen over het zorgtraject dat ze ingaan. In de tweede plaats interessant voor zorgaanbieders. Zoals neuroloog Emile Keuter onlangs nog terecht over de beoordelingen stelde in een blog op Medisch Contact: “Ze geven een raad van bestuur de mogelijkheid te leren van opgedane ervaringen, ze bieden inzicht in de klanttevredenheid van de adherente patiënten en kunnen trends signaleren. Ze laten zien of sommige dokters in een ziekenhuis veel slechte beoordelingen krijgen en dat kan helpen als er sturend moet worden opgetreden.”

Is dit synoniem voor ‘geen enkel nut’? Dat lijkt me toch niet. Maar op Twitter kom ik desondanks aardig wat zorgprofessionals tegen die het bericht – vooral in de bewoordingen van de NOS – gretig verder de wereld in slingeren. Iets té gretig misschien. Zouden zij net een negatieve beoordeling op ZorgkaartNederland hebben gehad?

Delen