Onderhoud

Domme vragen bestaan niet, wordt er weleens beweerd. Nou, er zijn wel degelijk domme vragen! Ik spreek in dit geval uit eigen ervaring. Bijvoorbeeld toen mijn gesprekspartner in een introductiegesprek mij uitgebreid vertelde over zijn huwelijksreis en ik later, tijdens een aantal inventarisatievragen, de vraag stelde of hij getrouwd is. Tja, leg dat dan maar eens uit.

Maar over het algemeen bestaan er inderdaad geen domme vragen. Net zoals er geen beste adviezen bestaan. Hoe graag ik deze ook geef, dat lukt mij niet meer. Ik zal u uitleggen waarom.

Onze adviezen zijn aan slijtage onderhevig

Het (financiële) leven, ook voor de zorgprofessional, bestaat uit keuzes maken. Mijn werk bestaat voor een groot deel uit het overzien van alle relevante wet- en regelgeving, die projecteren op uw situatie en u helpen een bewuste keuze te maken. De gevolgen van de keuze moeten helder in beeld zijn. Maar de wereld verandert in een steeds rapper tempo; in deze tijden van crisis volgen de wetswijzigingen elkaar ook steeds sneller op. Dat maakt dat de gevolgen van de eerdere keuze minder helder worden. Onze adviezen zijn dus aan slijtage onderhevig.

En daar is onderhoud voor nodig. Konden wij vroeger volstaan met één keer per jaar een gesprek, tegenwoordig mag u van ons verwachten dat wij gedurende het jaar op afroep voor u klaarstaan met onze kennis. Of dat wij u helpen deze kennis te vergaren.

Wat u ook van ons mag verwachten, is dat wij u ongevraagd bestoken met adviezen. Horen of lezen wij over onderwerpen die wellicht voor u van belang zijn, dan is het onze taak u daar opmerkzaam op te maken. Dan kunt u samen met ons wederom van gedachten wisselen.

En dan ga ik u toch een advies geven, en wel het beste advies: stel vragen aan ons, ook domme!

 

Dit was de laatste bijdrage van Peter van Bakel. Hij geeft het stokje door aan zijn collega Peter Boot.

 

Delen