Ondernemerskans
Het filmpje op TV Gelderland van afgelopen juni loog er niet om. We zagen een enorme wachtrij voor de deur van apotheek De Fonteijn in Culemborg. En we hoorden een patiënte die achtereenvolgens zei: “En dan kunnen ze wel zeggen opstartproblemen, maar ze hadden na moeten denken.” en: “Er zijn mensen die staan twee uur in de rij. Dan komen ze bij de balie en dan krijgen ze nog een tegenslag: uw medicijnen zijn er niet.” De apotheker kwam in beeld, maar had feitelijk geen verweer. Afsluitend zei de voice-over: “Ze beloven beterschap, maar de problemen kunnen nog wel enkele weken duren.”. Inmiddels weten we hoe laat het is: de Inspectie voor de Gezondheidszorg gelastte sluiting van de apotheek.
En dan? Achter de schermen gaat het werk gewoon door voor alle patiënten die afhankelijk zijn van herhaalrecepten. Ze kunnen die laten thuisbezorgen of afhalen uit een kluisje. Maar het is de vraag in hoeverre dit een goed idee is. Een van de problemen was immers de controle van de recepten. Welke garantie is er dan dat dit nu goed gaat? Staat er een inspecteur bij?
Afwachten is ook hoeveel kans de apothekers van De Fonteijn nog krijgen op een comeback. Patiënten zijn trouw, aan hen zal het niet snel liggen. Als De Fonteijn opnieuw zijn deuren opent, gaan de meesten van hen er gewoon weer naar toe. Maar gaat voor die tijd De Centrale Apotheek zich roeren? Slaan een paar ondernemende apothekers in de regio de handen ineen om een noodapotheek op te zetten die ze gaandeweg tot volledige apotheek kunnen uitbouwen? Pakweg een derde van de apotheken draait verlies op dit moment, en hier ligt een markt voor het grijpen.
8 reacties
Vanuit De Centrale Apotheek leveren wij graag een positieve bijdrage
aan de problematiek betreffende de Farmaceutische dienstverlening in Culemborg.
Een van de speerpunten van DCA is de optimalisering van de kwaliteit van het medicatiedossier in nauwe samenwerking met de huisarts en de patient. Het door DCA gehanteerde distributiemodel in combinatie met het ICT communicatiemodel van DCA leiden tot zeer korte wachttijden (minder dan 5 minuten). DCA heeft haar hoofdvestiging in Roden en heeft nevenvestigingen in Amsterdam en Nijmegen.
Samenwerking tussen alle betrokken partijen met name in een probleemgebied zoals ontstaan in Culemborg is essentieel voor een snelle en kwalitatief optimale oplossing. Graag komen wij dan ook in contact met de huisartsen in Culemborg als ook met de apothekers van apotheek Fonteijn.
Marijke Dirksen
De Centrale Apotheek
drs.Marijke Dirksen
17 juli 2012 / 11:13Waarschijnlijk waren/zijn kosten zeer leidend bij de opstart van apotheek Fonteijn en dat zijn ze voor een nieuwe vestiging eveneens. Voor apotheek Fonteijn was natuurlijk het beste geweest om tijdelijk te investeren in tenminste enkele interim apothekersassistenten bekend met het apotheekinformatiesysteem (AIS), dat zou niet zo moeilijk moeten zijn voor detacheerders.
Om de druk ook van de apothekers af te krijgen, zou een interim apotheker bekend met het AIS eveneens soelaas kunnen bieden in de opstartfase. Natuurlijk legt dat nog meer druk op het (verliesgevend) kostenplaatje van de nieuwe start maar had erger kunnen voorkomen. Zeer waarschijnlijk zal het advies van IGZ aan apotheek Fonteijn niet veel anders zijn geweest dan het bovenbeschrevene want woorden van gelijke strekking zagen we ook al bij de perikelen rond apotheek Arnhem-Zuid.
Qfit
17 juli 2012 / 11:29Het kadaver van de Apotheek de Fonteijn is nog niet begraven of de aasgieren worden verzocht zich te melden.
De een zijn dood is de ander zijn brood. De haaien cirkelen om de prooi en worden gewezen waar toe te slaan. Gaat niet werken.
Er is ook nog zoiets als collegialiteit. Ook in de wereld van de pseudo kapitalisten en pseudo vrije tarieven en prijzen. Ongewijfeld zijn een aantal zaken te lichtvaardig opgevat en zijn er managements- en inschattingsfouten gemaakt. Die zijn oplosbaar, ook in krappe tijden. Ook met een zeer forse Goodwill post op de balans. Dat is het geval bij Medsen.
In deze pseudo wereld passen serieuze kandidaten ervoor om van deze tijdelijke problemen te “profiteren”. Gezien de “markt’ omstandigheden te plaatse is dat uberhaupt nagenoeg onmogelijk. De huisartsen steunen de apotheek. Een verbeterplan moet mogelijk zijn met alle betrokken partijen; gezien de blauwe bakken is Brocacef de vermoedelijke groothandel. Die weet wel hoe dit aan te pakken. Geef ze een week en de balie kan weer open. Nieuw AIS en de Brokis en preferentiebeleid en 1 nieuw team uit 2 verschillende organisaties en 18.000 patiënten is een uitdaging.
De KNMP bemoeit zich ook zeer actief met de gang van zaken te Culemborg. Woordvoerder van De Fonteijn is de senior woordvoerder van de KNMP zelf. Dit houdt de lijntjes kort en krachtig. Ook dat kan potentiele kandidaten ervan weerhouden om in actie te komen. Zo gaan die dingen in dit land.
Het wachten is wel op de reactie en actie van de eindverantwoordelijk zorgverzekeraars of gaan die ervan uit dat de zorg voldoende is geborgd, dit gezien de wettelijke termijn van 45 minuten voor het verkrijgen van acute zorg? Zij hebben De Fonteijn een contract gegeven en wat nu? Tijd voor herstel is normaal. Krijgt een nieuwe toetreder in deze omstandigheid een contract?
Een uitspraak van die kant is zeer welkom: hoe zien zij de invulling van hun zorgplicht?
ANH Jansen
17 juli 2012 / 18:44Ben niet gewend dat Frank zo oppervlakkig is. De problemen zijn ontstaan door een samenvoeging van apotheken. Die samenvoeging was niet uit luxe, maar uit de wens door schaalvergroting (meermalen bewierookt hier) tot een beter exploitatie te komen. Om tot besparingen te komen is er kennelijk iets te rigoreus gesnoeid met als gevolg problemen die al snel onbeheersbaar waren. Iedereen die wel eens een apotheek heeft opgestart die meteen veel patienten had zal dit herkennen. Aanlooproblemen verergeren razendsnel als er voortdurend nieuw werk bij komt dat niet kan wachten. Een apotheek is geen ziekenhuis die kan sturen door afspraken te verzetten of uit te stellen, alles moet meteen gebeuren.
IGZ heeft dit probleem nu op haar manier “opgelost” Geen idee hoe het nu gaat, maar een dichte apotheek zorgt doorgaans niet voor kortere wachttijden lijkt mij.
De wachttijd die DCA aangeeft is overigens wel een andere dan die wij in de apotheek aanhouden. Dat is de tijd tussen aanbieden recept en afleveren daarvan. In het DCA model gaat het dan niet om 5 minuten maar om minimaal een dag. Niet echt relevant voor herhaalrecepten, maar je moet geen appels met peren vergelijken.
JD Uithof
17 juli 2012 / 19:05http://www.culemborgsecourant.nl/lokaal/apotheek_hoopt_deze_week_weer_open_te_gaan_28134792.html
Spoedrecepten (bijvoorbeeld via het spreekuur van de huisarts) dienen te worden afgehaald bij een andere apotheek. Apotheek Parijsch is als enige andere apotheek in Culemborg het meest voor de hand liggend. Volgens El Kaka is dit goed geregeld. ,,Ik heb maandag aan het eind van de dag contact gehad. Volgens de apotheker is het druk geweest, maar wel behapbaar. Er zijn geen problemen geweest.”
Erik Zieltjes, een apotheker uit Kerkdriel, is sceptisch. Hij liet een reactie achter op de website van de Culemborgse Courant naar aanleiding van enkele telefoontjes en e-mails die hij van Culemborgse inwoners heeft gehad. ,,Niet overdreven veel, maar gezien de afstand is het sowieso opmerkelijk dat ze bij ons informeren omdat ze niet weten waar ze anders terecht moeten. Om eerlijk te zijn weet ik dat ook niet. De inspectie is reactief, grijpt pas in als het misgaat. De problemen waren twee maanden geleden al bekend. Toen had je nog iets bij kunnen sturen. Nu wordt een drastische maatregel genomen, maar er is geen regie. Apotheek Parijsch kan dit nooit in zijn eentje opvangen. Het zou regionaal opgelost moeten worden.”
—En dit is collegiaal zoals collegialiteit is bedoeld.
En een apotheek sluiten en tegelijk open laten zijn kan alleen in gedoogland Nederland. Er zal in Culemborg dus geen derde apotheek komen.
Sinds Volendam en Enschede zouden we toch niet meer gedogen?
ANH Jansen
17 juli 2012 / 22:46“De samenwerking was niet uit luxe, maar uit de wens door schaalvergroting tot een betere exploitatie te komen”. Kijk eens even kritisch naar wat je daar schrijft. Is samenvoeging de logische weg als de omzet van beide winkels tekort schiet om allebei te blijven voortbestaan? Of is het dan logischer dat de ene winkelier de andere uitkoopt en zo zijn marktaandeel groot genoeg maakt om overlevingskansen te hebben? Twee samenwerkende apothekers betekent immers ook twee apothekerssalarissen. Bedrijfskundig niet per se de meest levensvatbare formule lijkt mij.
Frank van Wijck
17 juli 2012 / 22:50Ok Frank, dan even wat gedetailleerder. Je stelt dat samenvoeging niet de oplossing is omdat er dan twee apothekers betaald moeten worden. Ik heb nergens iets gezegd over de vorm van samenvoeging, of dat nu een fusie of een overname is weet ik niet eens. Er worden twee apotheken samengevoegd en dus ontstaat er een grotere apotheek. Even aangenomen dat die de helft van de inwoners bedient is het een apotheek die ruim boven het gemiddelde ligt aangezien Culemborg iets van 27000 inwoners schijnt te hebben.
De besparingen komen uit een groot deel van de vaste kosten, zoals pand en automatisering. De variabele kosten dalen ook wel wat, maar er zal toch personeel moeten zijn dat enigszins evenredig is aan het aantal klanten. Voor meer dan 13.000 mensen zul je overigens met één apotheker en de huidige eisen niet rond komen. Niet als je behoorlijke zorg wilt verlenen.
Zakelijk gezien klopt je redenering trouwens ook niet. Als de eén de ander overneemt zijn er overnamekosten die op de exploitatie drukken. Bij een fusie is het fusieproces een kostenpost door overname personeel. Net zo lang als het breed is dus.
Verder weet ik niet of je bewust over winkelier spreekt of dat het denigrerend bedoeld is, maar het geeft kennelijk aan hoe je tegen de apotheek aankijkt. Jammer. Misschien toch eens komen kijken.
JD Uithof
18 juli 2012 / 00:15“Patiënten zijn trouw, aan hen zal het niet snel liggen. Als De Fonteijn opnieuw zijn deuren opent, gaan de meesten van hen er gewoon weer naar toe.”
– Ik denk niet dat dit komt omdat de klanten ( ik zie ons eerder als klanten i.p.v. patiënten, zou de apotheker ook moeten doen!) dit graag willen.
Dat wij als “klant”terug gaan is enkel omdat we moeten! De apotheek heeft een monopolie positie.
Er is geen enkele tegenpartij, en zo denken ze dus alles te kunnen maken. Dit soort praktijken had een winkelier allang de nek gekost.
Het is schandalig dat je als patiënt/klant of hoe je ons ook wilt noemen, niet eens de keus hebt om te kiezen van apotheek. De enige optie is dan om buiten Culemborg te gaan. Wat voor veel mensen niet haalbaar is.
Dit samen met het feit dat je in het weekend ook buiten Culemborg moet zijn voor enige medische hulp, vind ik in deze tijd echt niet meer kunnen.
Een huisartsenpost zonder weekenddiensten.Mensen die thuisblijven omdat ze niet naar Tiel kunnen i.v.m. vervoer, of door de mentaliteit van de artsen/assistenten in het ziekenhuis ( neemt u maar een paracetamol en bel maandag om 8uur maar met uw eigen huisarts, is volgens mij een standaard antwoord ).
Maar ach… wat maakt het uit! Nu kunnen we naar de huisarts in Tiel én tegelijk onze medicijnen ophalen bij de apotheek in het ziekenhuis. Maken we er meteen een uitje van!
Jammer dat de onkosten die gemaakt worden, wat ons door onze strot heen geduwd word, niét vergoed word door de verzekering noch door de apotheker… Terwijl die toch verantwoordelijk is voor al deze miserie.
Dus meneer v Wijck, gelieve niet insinueren dat wij “klanten”trouw zijn aan onze apotheker.
Als we de keuze hadden, had deze huidige apotheek nog maar weinig klanten over!
I vd Straten
18 juli 2012 / 01:53