Patiënt let op de kleintjes

Aan het door Edith Schippers opgeworpen begrip ‘jaar van de transparantie’ kun je op verschillende manieren invulling geven. Zorgverzekeraars CZ en Zilveren Kruis doen het door de patiënt te betrekken bij de controle op de zorgnota. Een goed idee, vind ik. Je kunt als verzekerde wel denken: “Ik betaal mijn premie en verder zoeken ze het maar uit”, maar dat zou ik persoonlijk toch wat kort door de bocht vinden. Je betaalt als patiënt tenslotte een flink bedrag aan eigen risico per jaar, en je hebt er ook belang bij de zorgpremie betaalbaar te houden.

Het feit dat verzekerden van CZ in zeven maanden tijd 16.000 meldingen hebben gedaan waarbij 15 procent van de nota’s inderdaad niet bleek te kloppen, toont aan dat het proces niet eenvoudig maar wel waardevol is. Bijna 600.000 euro bleek onterecht in rekening gebracht. Op het landelijk, jaarlijks premietotaal slechts een gering bedrag weliswaar, maar zeker niet verwaarloosbaar.

Natuurlijk hebben zorgverzekeraars ook de plicht om verzekerden te informeren over wat ze van de zorgrekening mogen verwachten. Dat ook dit een leerproces kan zijn, merken we aan Nijmegenaar André Leander, die vond dat CZ hem de zes euro moet terugbetalen die patiënten sinds 2014 als post op hun apotheekrekening vinden voor advies bij de verstrekking van geneesmiddelen. CZ had hem hier beter over moeten informeren, vond hij, en de geschillencommissie zorgverzekeringen gaf hem gelijk.

Het bedrag van zes euro geeft aan dat patiënten bereid zijn op de kleintjes te letten. Bij ziekenhuisrekeningen gaat het al snel over (veel) grotere bedragen. Ik ben dan ook benieuwd naar de eindstand van CZ en Zilveren Kruis na één jaar. En ik ben benieuwd of de andere zorgverzekeraars gaan volgen.

Delen