Pijnlijk
Patiënten stonden afgelopen maandag ineens voor een gesloten deur bij de huisartsenpraktijk van Co-Med in het Brabantse Reusel. De praktijk was wegens personeelsgebrek per direct gesloten, de spoedlijn was dood en aan het hek hing een briefje met het telefoonnummer van een huisarts in Amsterdam.
Een sprekend voorbeeld van wat huisartszorg niet hoort te zijn. Hiermee is niet gezegd dat commercieel huisartsaanbod per definitie verwerpelijk is. Maar dan moet het wel op zodanige wijze georganiseerd zijn dat de continuïteit van zorg gewaarborgd is en dat huisartsenzorg van goede kwaliteit wordt geboden. Is dat niet het geval, dan benadeelt dat niet alleen de patiënten van de betreffende praktijk, maar schaadt het ook het aanzien van de huisartsenzorg. De recente beslissing van zorgverzekeraar DSW om de betaling aan een van de praktijken van huisartsketen Centric Health op te schorten wegens wanprestatie, laat zien dat het geval Co-Med niet op zichzelf staat.
‘Een sprekend voorbeeld van wat huisartszorg niet hoort te zijn’
Gelukkig bleken de huisartsen in de Reuselse situatie direct bereid de handschoen op te pakken en de getroffen patiënten te hulp te schieten. Dat Co-Med Reusel in de berichtgeving stelt dat het gebrek aan samenwerking van de huisartsen in de omgeving een van de redenen is voor de gedwongen sluiting, is een pijnlijke trap na die het beter achterwege had kunnen laten.
4 reacties
Eens. Wat mij óók pijnlijk lijkt is dat naleving van de #WGBO niet dor een patiënt wordt gevorderd.
En dat de beroepsorganisaties hierover evenmin opvattingen hebben?
Zijn patiënten nog steeds zo passief afhankelijk of zie ik dat verkeerd?
P Wijnheijmer
4 mei 2023 / 00:26Terechte vraag Pieter. Ik ben bang dat veel patiënten er inderdaad nog passief in staan.
Feank van Wijck
4 mei 2023 / 11:31Wat mij opvalt vanuit mijn werk is dat veelal oudere patiënten van oudsher een vast gezicht gewend zijn, digitaal niet heel vaardig zijn (beeldbellen, wat is dat?) en toch juist vaker basiszorg nodig hebben. Ze zijn vaak alleen of mantelzorger. Zij worden ouder, maar die vaste huisarts ook, die gaat net zo goed op een gegeven moment met pensioen. En het zal wel goed bedoeld zijn hoor, die commerciële ketens, maar het werkt voor deze groep niet echt. A perfect storm, wat mij betreft.
I. Hogenhuis
5 mei 2023 / 12:33Ik begrijp uw standpunt wat die ketens betreft. Maar als die vaste huisarts met pensioen gaat en er is geen vervanging in de zin van een nieuwe praktijkhouder met wie een oudere patiënt een relatie kan opbouwen, dan is er net zo goed een probleem. En dan is een hybride praktijk toch mogelijk een deel van de oplossing. Bedenk hierbij dat er ook bibliotheken en buurtcentra zijn die ouderen kunnen helpen om digivaardig te worden.
Frank van Wijck
5 mei 2023 / 13:09