Pot verwijt ketel

Maar liefst 550 euro korting op een borstvergroting. Een ooglaserbehandeling ‘alleen vandaag’ met 54 procent korting. Een schaamlipcorrectie voor de helft van de prijs. Dergelijke acties van aanbiedingensite Groupon zijn de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie een doorn in het oog. Zelf heeft de NVPC de regels voor reclame voor esthetische chirurgie juist aangescherpt, maar ze ergert zich nu aan aanbieders die geen lid zijn van deze vereniging, maar wel gewoon doorgaan met hun reclamepraktijken.

De oproep van de NVPC is op zich terecht. Bij een aanbieder die ineens 50 procent of zelfs nog meer korting geeft, zijn immers twee vragen op hun plaats: 1. Wat is eigenlijk je marge dat je je zulke kortingen kunt veroorloven? en 2: Wat betekent een dergelijke exorbitante korting voor de kwaliteit van het product dat de klant krijgt?

Toch heeft de NVPC twee problemen. In de eerste plaats is het onzuiver als ze zegt het geen goede ontwikkeling te vinden als economische motieven worden gebruikt om mensen in de operatiekamer te krijgen. Die economische motieven hebben de NVPC-leden natuurlijk ook. Ze gaan er alleen met hun zelfopgelegde reclamecode wat netter mee om, dat is het enige verschil. Het is een beetje pot verwijt ketel.

Het tweede probleem voor de NVPC is dat ze stelt dat het ministerie van VWS beleid moet maken op kortingen voor esthetische chirurgie. Maar waarom zou VWS dat doen? Het is onverzekerde zorg, mensen hebben het recht om hierin hun eigen keuzen te maken. Ook het recht om op basis van economische afwegingen tot de verkeerde keuze te komen dus. De NVPC is aan het verkeerde adres met haar klacht.

Delen