PREM

Het meten van patiëntenervaringen. Transparantie.  Meetinfrastructuur, zorgbreed.  PREM-vragen gaan over ervaring en beleving van de patiënt. Vijftien vragen, drie domeinen. Vragenlijsten. Waarvan we weten dat de patiënt daar zo langzamerhand een sik van krijgt! ‘Niks mee te maken. Doen wat je moet doen, we doen wat wij willen’, dicteert de zorgverzekeraar.

De nieuwe (2019) contractronde staat voor de deur en een aantal verzekeraars gaat de fysiotherapeut afrekenen op het aantal door de patiënt ingevulde en terugstuurde vragenlijsten. Weer een stok gevonden.

De hoogste kwaliteit tegen de laagste prijs. Nu begrijp ik het pas…

Maar hoe ziet dit er in de praktijk nu eigenlijk uit, hoe ziet dit er in mijn praktijk nu eigenlijk uit. Een praktijk, na jaren profileren, gevuld met complexe ouderenproblematiek (geriatrie) en neurorevalidatie. Wie deze populatie kent, weet dat hier sprake is van mensen met een hoge biologische leeftijd en complexe problematiek, ernstig ziek, cognitief geraakt en afhankelijk van allerlei. Mensen vaak zonder e-mailadres of andere toegang tot het internet. Mensen die de vragenlijsten moeilijk kunnen lezen of interpreteren, vragenlijsten die vaak een negatieve impact op het welbevinden van deze categorie mensen heeft.

Bij het aanbieden van de contracten 2019 zal ik worden afgerekend op mijn patiëntenpopulatie. Te weinig respondenten, lager tarief. Daar ga je met je verbijzondering, daar ga je met je specialisatie. Ondanks nette behandelindex toch nog gepakt worden! De hoogste kwaliteit tegen de laagste prijs. Nu begrijp ik het pas…

Delen