Publieksvriendelijke actie

“We hanteren voor volgend jaar de nullijn.” Het klinkt als de taal van werkgevers tegen de vakbonden, maar het is toch echt de boodschap van de zorgverzekeraars aan de ziekenhuizen. Als werkgevers zulke taal uitslaan, kun je er donder op zeggen nog dezelfde avond strijdvaardige vakbondsbestuurders op het Acht Uur Journaal te zien, doorgaans snel gevolgd door van petjes en spandoeken voorziene arbeiders op het Malieveld.

Maar krijgen we nu ook leuzen scanderende ziekenhuisbestuurders en met vuvuzela’s schetterende medisch specialisten in de Haagse binnenstad? Reken er maar niet op. Ze zullen geen dag het werk neerleggen in antwoord op de boodschap van Hans Wiegel van Zorgverzekeraars Nederland dat de effectieve groeiruimte voor 2012 landelijk gezien nihil zal zijn of mogelijk zelfs negatief zal uitpakken. Wat ze wel zullen doen, is hun beste beentje voorzetten, om te zorgen dat ze ieder voor zich minimaal op nul en liever zelfs een beetje daarboven uitkomen. Ten koste van de ander natuurlijk, want zo gaat dat in een concurrentiestrijd. En zolang die strijd gestreden wordt op basis van kwaliteit, is daar ook niets mis mee.

Oud-hoofdredacteur Flip Vuijsje heeft helemaal gelijk met de stelling die hij poneert in zijn analyse in de nieuwe editie van Arts & Auto, dat de strijd de nieuwe fase van resultaatsturing is ingegaan. De tijd dat zorgverzekeraars puur inkochten tegen een zo laag mogelijke prijs is voorbij. In het begin hadden ze geen andere keus, want de kwaliteit was nog niet transparant. Maar nu de wetenschappelijke verenigingen die kwaliteit in beeld beginnen te brengen, wordt het een ander verhaal. Zorgverzekeraars gaan inkopen bij wie goede waar levert. Maar wie onderpresteert, wordt overgeslagen. En zeggen dat je in dit proces landelijk op nul wilt uitkomen, zet in één klap alle partijen op scherp.

Delen