Renault Scenic E-Tech
auto / 'Een gezinsauto bij uitstek'
Ooit was Renault een van de pioniers in elektrisch rijden. Die voorsprong wil het merk graag behouden. Een belangrijke stap is deze volledig elektrische Scenic.
Prijs: vanaf € 42.470,- Bijtelling: 16 procent tot € 30.000,-, 22 procent daarboven
ls middenklasseruimtewonder is de Scenic al 27 jaar een vast onderdeel van het Renault-programma. Deze nieuweling is opnieuw een gezinsauto bij uitstek. De tweede zitrij, voor de snel opgroeiende volgende generatie, is fantastisch ruim en comfortabel. Aan de bekerhouders zijn wegklapbare houders voor een smartphone bevestigd: Renault kent zijn doelgroep! Al zitten volwassenen ook prima achterin. Voorin is het qua maatvoering ook riant, met heel fijne voorstoelen met volop verstelmogelijkheden.
De bagageruimte meet een lieve 545 liter, met daaronder nog een ruim vak voor de laadkabel. Jammer dat er in het front geen opbergvak zit, want opladen met een volle bagageruimte is een hoop gedoe.
Het interieur is keurig afgewerkt met gerecyclede materialen. Het instrumentarium bestaat uit twee fraaie beeldschermen. De indeling achter het stuur is naar smaak in te vullen en duidelijk. Onder meer navigatie en telefoon zijn prima met de stem te bedienen. Meestal gaat dat goed, maar niet altijd, wat curieuze routes tot gevolg kan hebben.
Op de weg is de Scenic opvallend wendbaar voor dit formaat
De Scenic E-Tech is er met keuze uit twee aandrijflijnen. De 125 kW/170 pk elektromotor is gekoppeld aan een 60 kWh accu. Het alternatief is een 160 kW/220 pk-motor en een 87 kWh accu. Ik reed de sterkste versie. De grote accu is helaas niet beschikbaar met de minder sterke motor, die in ons verkeer ook méér dan krachtig genoeg is. Niettemin heb ik niets te klagen over de actieradius van de krachtigste versie.
Het bescheiden energieverbruik is een sterk punt van de Scenic. In wisselend verkeer kwam ik net boven de 16 kWh/100 km uit, maar met constant 100 km/h op de cruise control haalde hij zelfs tot 15 kWh. Voor een auto met een rijklaar gewicht van nét 1.900 kg is dat heel netjes. Daarmee komt de realistische actieradius met gemak boven de 500 km uit. Het ‘snellaadvermogen’ van 150 kW vind ik wat minder relevant; hoe vaak rij je meer dan 500 km op één dag? De oplaadkabel wordt via een drukknop ontkoppeld.
Op de weg is de Scenic opvallend wendbaar voor dit formaat. Hij is ook heel stil, maar helaas wel knap straf geveerd. De bediening wijst zichzelf en Renault verdient een compliment voor het bedieningsgemak van de adaptieve cruise control. Heel af en toe remt de Scenic wel even voor niet bestaande obstakels, maar het aantal ‘digitale waarschuwingen’ is gelukkig zeer beperkt. Mooi is ook dat de persoonlijke voorkeur van alle hulpsystemen met één druk op een knop na elke start kan worden bevestigd.
Conclusie
Een uitstekende, moderne en volledig elektrische versie van de doordachte en ruime gezinsauto die we al lang van Renault kennen. Trouwe Scenic-rijders moeten nu ‘elektrisch’ gaan, maar na gewenning zal dat prima bevallen.