Volvo EX30

auto / 'Vertrouwde Volvo-gevoel mist'

In hoog tempo verschijnen er elektrische auto’s op de markt met een iets aantrekkelijker prijskaartje. Zoals de EX30, Volvo’s kleinste elektrische SUV.

Prijs vanaf € 36.795,-  Bijtelling 16 procent t/m € 30.000,-, daarboven 22 procent

De EX30 moet een breder publiek gaan aanspreken dan de succesvolle EX40. De vraag die in de testperiode steeds in me opkwam: is dit wel een Volvo? Het ontwerp is weliswaar Zweeds, de merkidentiteit spat ervan af (zo zitten er Zweedse vlaggetjes aan de stoelleuningen), en hij bezit meer typische Volvo-eigenschappen, zoals erg prettige en veelzijdig verstelbare voorstoelen. Daarnaast is de EX30 heel stil en rijdt hij behoorlijk comfortabel.

Maar sommige details vind ik niet echt ‘Volvo-waardig’. Zo is het zicht in de binnen­spiegel beperkt door de hoofdsteunen op de achter­bank en de aanzienlijke dode hoek rechtsachter. De zitruimte achterin is krap, de achterbank vlak en kort. De bagageruimte is met 318 liter inhoud bescheiden. Ook de laadkabel moet daar liggen, want in het vak in het front (7 liter) past hij niet.

Als bestuurder moet ik aan meer zaken wennen. Een startknop ontbreekt, de EX30 is al rijklaar zodra de bestuurder plaatsneemt. Dat went overigens heel snel. Op de zijruitbediening na, zijn er geen fysieke knoppen; vrijwel ‘alles’ zit in het centrale display. Prima, mits de bediening logisch en consequent is. Daaraan ontbreekt het soms en niet alleen in dat scherm. De cruisecontrol gaat bij één aanraking (op het stuur) meestal meteen terug naar een eerder ingestelde snelheid, maar pakt soms ook de snelheid die de auto op dat moment rijdt.

‘Ik scoor een keurig stroomverbruik van 17 kWh/100 km’

Merkwaardig is ook dat al rijdend de snelheid soms iets hoger oploopt dan ingesteld. Zodra ik een kilometer sneller rijdt dan aangegeven op een eerder gepasseerd bord, klinken er vermanende piepjes. Achter het stuur zie ik helemaal niks aan instrumenten. Zelfs de snelheidsmeter en de instelling van de cruisecontrol zitten in dat centrale scherm, dus niet in mijn gezichtsveld. Als ik er langer dan een seconde naar kijk, volgt er een reprimande dat ik op het verkeer moet letten. Een head-updisplay is helaas niet beschikbaar. En als ik relaxed achter het stuur zit, meent de Volvo al snel dat ik aan pauze toe ben.

De EX30 is er met drie technische configuraties. Basis is een 51 kWh accu en 200 kW/272 pk vermogen. Ik reed de Extended Range met 69 kWh; als topper is die accu er ook met twee motoren en 315 kW/428 pk vermogen. Belangrijker vind ik dat ik een keurig stroomverbruik van 17 kWh/100 km scoorde. Een rekensom (69 : 17 x 100) komt tot iets meer dan 400 km actieradius, maar waarom de testauto bij 100 procent lading de ene keer 375 en de andere keer 320 km aangeeft, is mij een raadsel.

Conclusie

Volvo is van het Chinese Geely, dus logisch dat de EX30 onderhuids identiek is aan andere modellen van dit concern. Op zich is het een aardige elektrische auto, maar de bediening leidt tot irritatie. Het vertrouwde Volvo-gevoel mist.

Delen