Dacia Duster

auto / 'Ruimer dan zijn voorganger'

Past deze compleet nieuwe Duster in de traditie van Dacia, waarbij kopers vooral een scherpe prijsstelling wensen en daarbij verder niet heel veeleisend zijn?

Prijs vanaf € 25.590,-  Bijtelling 22 procent

Het principe ‘veel voor weinig’ gaat nog steeds op bij de Duster. Althans in de basisversie (74 kW/100 pk), maar die rijdt op autogas. De benzine-mild hybridversie (96 kW/130 pk) gaat al snel over de 30 mille.

Ik reed de ‘volledig’ hybride- versie (104 kW/141 pk), waarbij een 1,6 liter benzine- en een elektromotor aan elkaar zijn ‘geknoopt’ via een best verfijnde automatische transmissie. Van die motorisering zit de basisuitrusting al boven de 31.000 euro. De Duster ligt hiermee in prijs veel dichter bij zeer geduchte concurrenten dan voorheen.

‘Mooi’

Uiterlijk lijkt de nieuweling niet op zijn voorganger(s). Deze nieuwe is een keurige, eigentijdse middenklasse-SUV, zonder dat hij noemenswaardig groter is dan zijn voorganger. Er zijn wat ‘stoere’ delen aan de buitenkant, gemaakt van een soort gerecyclede kunststof, die ook nog eens best krasbestendig is. ‘Mooi’ is een kwestie van smaak, maar de Duster mag best gezien worden.

‘In rijeigenschappen scoort de Duster een dikke voldoende’

Bijzonder is dat de nieuwe versie van binnen aanmer­ke­lijk ruimer is uitgevallen. Voor- en achterin hebben twee volwassenen volop zitruimte. De bagageruimte verschilt afhankelijk van de gekozen aandrijflijn, maar met 430 liter ben ik in dit exemplaar best tevreden. Als je eens wat meer hebt te vervoeren, dan is het wel jammer dat de zitting van de achterbank vast zit en er dus geen sprake is van een vlakke laadvloer.

Geen navigatiesysteem

De voorstoelen zitten heel behoorlijk, ook op langere ritten. Dashboard en interieur vertonen veel hard plastic, maar het digitale instrumentarium is duidelijk en simpel te bedienen. Wel vraagt het centrale beeldscherm in het begin wat gewenning. Er is geen navigatiesysteem, maar daarvoor kan via bijvoorbeeld Apple Car Play een smartphone worden gekoppeld. Die is dan ook draadloos oplaadbaar.

De werking van de hybride­techniek is soms wat onlogisch. De benzinemotor is hoorbaar en werkt vaak als ik juist de elektromotor verwacht… en andersom. Het werkt ook niet verfijnd, met name in combinatie met de cruise control.

In de resume-functie reageert de Duster vaak schokkerig, de benzinemotor gaat dan soms hoog in de toeren en af en toe loopt de snelheid duidelijk hoger op dan wat ik heb ingesteld. Het verbruik is ook wat variabel. Op mijn ‘standaard­rondje’ kom ik tot 1 op 18,5 (valt wat tegen). Een lange rit met veel snelweg, maar ook file, komt op een háár na uit op 1 op 20 – heel netjes – en dat is ook de fabrieksopgave. De boordcomputer is iets te optimistisch.

De besturing is wat doods, belangrijker vind ik de best comfortabele vering; we zitten tenslotte niet in een sport­wagen. In rijeigenschappen scoort de Duster dus een dikke voldoende.

Conclusie

Er is voor deze nieuwe Duster best wat te zeggen, maar de positionering is duidelijk anders dan voorheen. De concurrentie ligt qua prijs dichterbij en in technische verfijning laat de Duster dan wel wat liggen.

Delen